OPI OPPIMAAN, OPI MUISTAMAAN, ELÄ PIDEMPÄÄN TERVEENÄ

Oppimis- ja muistitekniikat.fi

Oppimis- ja muistitekniikoihin sekä pitkäikäisyysgeenien aktivointiin liittyvä sivusto

Liika suorittaminen on myrkkyä hyville tuloksille. Oppiminen, muistaminen ja fyysinen kunto paranevat, kun taukoja ja palautumista on riittävästi. Viime hetken kiivas pänttääminen johtaa ylikunnon omaiseen tilaan, jossa luettua ei muisteta ja oppimista ei juurikaan tapahdu. Sopiva tauotus on avain tehokkuuteen.

Kun ymmärrät, miten muisti ja oppiminen toimii, pääset parempiin tuloksiin.

Nuoruuskoodi on uusi kirjoitussarja, joka käsittelee ikääntymisen hidastamista ja terveiden elinvuosien lisäämistä. Autofagia puhdistaa elimistösi vioittuneista soluista. Se käynnistyy pätkäpaastolla ja energiastressillä. Energiastressiä syntyy reippaan liikunnan aikana, mutta myös kylmä- ja kuuma-altistuksessa, kun keho tarvitsee paljon energiaa lämpötilan tasaamiseen.

Autofagian toimintaperiaatteen selvittäminen toi Nobel palkinnon 2016 Yoshinori Ohsumille. Seuraavana vuonna Nobel palkinto jaettiin tutkijoille, jotka selvittivät, miten kaikki solumme noudattavat evoluutiossa kehittynyttä elämän rytmiä. Opi tuntemaan nämä. Pysyt nuorekkaana ja saat lisää terveitä elinvuosia.

Katso vielä alta uusimmat Blogikirjoitukseni ja Ilmaiset oppaat. Ilmaiset oppaat ja videot käsittelevät oopimisen ja muistamisen tekniikoita. Jokainen meistä tarvitsee niitä olemmepa sitten työelämässä tai vielä koulun penkillä.

Blogi

Kirjoitan pääasiassa vain uusimmista tutkimustuloksista. Yritän siis aina tuoda jotain uudehkoa tietoa muistista, oppimisesta ja pitkäikäisyys geenien aktivoinnista.

Videoarkisto

Näillä videoilla opit helposti, miten voit oppia ja muistaa paremmin. Nopeammat lukutekniikat ja jo standardeiksi muodostuneet muistitekniikat auttavat selviytymään paremmin arjessa.

Kirjoittaja

Olen tiedebloggari, joka on keskittynyt raportoimaan uusista tutkimustuloksista syvällisemmin kuin muissa medioissa yleensä. Aihealueeni ovat: oppiminen, muisti ja muistaminen sekä terveiden elinvuosien lisääminen.

Mitä uutta?

Uusimmat blogikirjoitukseni

Vitamiini

D vitamiinin vajaus ja Covid-19

Tutkimukset. Ei ole olemassa lopullisia lääketietellisiä todisteita D vitamiinin hyödyllisyydestä koronaviruksen ehkäisyssä tai hoidossa. On kuitenkin kymmeniä suppeita, osa laajempiakin, viitteitä antavia, tutkimuksia D vitamiinin vaikutuksista. Useat suppeahkot koronavirusta koskevat

Lue kirjoitus »
Mustikka, Bilberry facts

Mustikka parantaa muistia.

Mustikkaa pidetään yhtenä terveydellisimmistä marjoista. Syynä eivät ole vitamiinit,  joita mustikka ei kovin paljon sisällä. Syynä ovat polyfenolit ja erityisesti antosyaanit. Aroniassa ja variksenmarjassa on vieläkin enemmän antioksidanttisia polyfenoleja, kun

Lue kirjoitus »
Immuunipuolustus

Nuoruuskoodi 17. Immuunipuolustus

Ei elämää ilman immuunipuolustusta. Ihminen, kuten muutkin eliöt, ovat vuosimiljoonien aikana kehittyneet selviytymään elinympäristössään, jossa on vilissyt bakteereja, viruksia, sienieliöitä, mikrobeja sekä kasvien tai muiden eliöiden puolustuksekseen kehittämiä myrkyllisiä molekyylejä.

Lue kirjoitus »

Päiväunet

Päiväunet ovat terveellisiä ja auttavat keskittymistä, muistamista, oppimista ja parantavat yleistä terveydentillaamme. Maailmanlaajuisesti kuuluisa Mayo Clinic summaa päiväunien etuja:  Enemmän kuin 85 prosenttia nisäkkäistä nukkuu vuorokauden aikana useita lyhyitä jaksoja.

Lue kirjoitus »
Pysy solakkana

Nuoruuskoodi 16. Pysy solakkana.

Miksi lihomme? Miksi on vaikeaa noudattaa ohjetta, pysy solakkana? Miksi laihduttaminen ei onnistu? Jason Fung. Näihin vastaa kanadalainen nefrologi Jason Fung, joka kohtasi päivittäin ylipainoisia potilaita ja pohti ratkaisua. Lopulta

Lue kirjoitus »
Elämän rytmi maapallolla

Nuoruuskoodi 15. Elämän rytmi.

Maapallon elämänmuodot ovat sopeutuneet jyrkkään yö-/päivärytmiin. Elämän rytmi. Auringon valo ja siitä riippuva fotosynteesi ovat olleet kaiken elämän energian lähteenä. Tästä energiasta on syntynyt maapallolle eliöstö ja ravintoketju, jonka perustana on

Lue kirjoitus »
Uni on yöhuolto

Nuoruuskoodi 14. Uni on yöhuolto.

Yö- ja päivärytmi, uni,  vuoden kierto ja kuun kierto. Kaikki elävät organismit ovat sopeutuneet uni-/ valverytmiin (sirkadiaaninen rytmi). Kaikki elintoiminnat hormonien ja geenien ohjaamina noudattavat tätä rytmiä. Päivällä kehoa käytetään.

Lue kirjoitus »

ilmaiset oppaat

Lataa ilmaiset oppaat

Oppimiseen ja muistamisen helpottamiseksi on olemassa hyviä apuvälineitä ja tekniikoita. Niiden osaamisesta kaikki oppiminen olisi aloitettava. Blogissani käsittelen laajasti aivojen ja muistin toimintaa oppimisen ja muistamisen kannalta.