OPI OPPIMAAN, OPI MUISTAMAAN, ELÄ PIDEMPÄÄN TERVEENÄ

Oppimis- ja muistitekniikat.fi

Oppimis- ja muistitekniikoihin sekä pitkäikäisyysgeenien aktivointiin liittyvä sivusto

Liika suorittaminen on myrkkyä hyville tuloksille. Oppiminen, muistaminen ja fyysinen kunto paranevat, kun taukoja ja palautumista on riittävästi. Viime hetken kiivas pänttääminen johtaa ylikunnon omaiseen tilaan, jossa luettua ei muisteta ja oppimista ei juurikaan tapahdu. Sopiva tauotus on avain tehokkuuteen.

Kun ymmärrät, miten muisti ja oppiminen toimii, pääset parempiin tuloksiin.

Nuoruuskoodi on uusi kirjoitussarja, joka käsittelee ikääntymisen hidastamista ja terveiden elinvuosien lisäämistä. Autofagia puhdistaa elimistösi vioittuneista soluista. Se käynnistyy pätkäpaastolla ja energiastressillä. Energiastressiä syntyy reippaan liikunnan aikana, mutta myös kylmä- ja kuuma-altistuksessa, kun keho tarvitsee paljon energiaa lämpötilan tasaamiseen. 

Autofagian toimintaperiaatteen selvittäminen toi Nobel palkinnon 2016 Yoshinori Ohsumille. Seuraavana vuonna Nobel palkinto jaettiin tutkijoille, jotka selvittivät, miten kaikki solumme noudattavat evoluutiossa kehittynyttä elämän rytmiä. Opi tuntemaan nämä. Pysyt nuorekkaana ja saat lisää terveitä elinvuosia.

Katso vielä alta uusimmat Blogikirjoitukseni ja Ilmaiset oppaat. Ilmaiset oppaat ja videot käsittelevät oopimisen ja muistamisen tekniikoita. Jokainen meistä tarvitsee niitä olemmepa sitten työelämässä tai vielä koulun penkillä.

E-kirjat Tehokas opiskelu ja Kehitä muistiasi.

Blogi

Kirjoitan pääasiassa vain uusimmista tutkimustuloksista. Yritän siis aina tuoda jotain uudehkoa tietoa muistista, oppimisesta ja pitkäikäisyys geenien aktivoinnista.

Videoarkisto

Näillä videoilla opit helposti, miten voit oppia ja muistaa paremmin. Nopeammat lukutekniikat ja jo standardeiksi muodostuneet muistitekniikat auttavat selviytymään paremmin arjessa.

Kirjoittaja

Olen tiedebloggari, joka on keskittynyt raportoimaan uusista tutkimustuloksista syvällisemmin kuin muissa medioissa yleensä. Aihealueeni ovat: oppiminen, muisti ja muistaminen sekä terveiden elinvuosien lisääminen.

Mitä uutta?

Uusimmat blogikirjoitukseni

Pieni Logo

Mikä on nuoruuskoodi

Nuoruuskoodi, enemmän terveitä elinvuosia.  Nuoruuskoodi on kaikilla elollisilla olioilla oleva selviytymismekanismi. Se käynnistyy haastamalla elimistöäsi. Silloin siirrytään kasvun moodista lepo- ja siedätys-moodiin, jolloin elimistö puhdistetaan viallisista molekyyleistä. Saksalainen filosofi Nietzsche

Lue kirjoitus »

Nuoruuskoodi 19. Hengitä hitaasti.

Mitä ihmeellistä hengityksessä Osaamme hengittää heti synnyttyämme. Silti vuosituhansia sitten Tiibetin luostarien munkit ovat pitäneet hengitystekniikoita terveytemme ja pitkän elämän perustana. Jooga-tekniikat (Pranayama, Tummo…) perustuvat hengityksen hallitsemiseen. Jooga-tekniikat ovat jo

Lue kirjoitus »
Vitamiini

D vitamiinin vajaus ja Covid-19

Tutkimukset. Ei ole olemassa lopullisia lääketietellisiä todisteita D vitamiinin hyödyllisyydestä koronaviruksen ehkäisyssä tai hoidossa. On kuitenkin kymmeniä suppeita, osa laajempiakin, viitteitä antavia, tutkimuksia D vitamiinin vaikutuksista. Useat suppeahkot koronavirusta koskevat

Lue kirjoitus »
Mustikka, Bilberry facts

Mustikka parantaa muistia.

Mustikkaa pidetään yhtenä terveydellisimmistä marjoista. Syynä eivät ole vitamiinit,  joita mustikka ei kovin paljon sisällä. Syynä ovat polyfenolit ja erityisesti antosyaanit. Aroniassa ja variksenmarjassa on vieläkin enemmän antioksidanttisia polyfenoleja, kun

Lue kirjoitus »
Immuunipuolustus

Nuoruuskoodi 17. Immuunipuolustus

Ei elämää ilman immuunipuolustusta. Ihminen, kuten muutkin eliöt, ovat vuosimiljoonien aikana kehittyneet selviytymään elinympäristössään, jossa on vilissyt bakteereja, viruksia, sienieliöitä, mikrobeja sekä kasvien tai muiden eliöiden puolustuksekseen kehittämiä myrkyllisiä molekyylejä.

Lue kirjoitus »

Päiväunet

Päiväunet ovat terveellisiä ja auttavat keskittymistä, muistamista, oppimista ja parantavat yleistä terveydentillaamme. Maailmanlaajuisesti kuuluisa Mayo Clinic summaa päiväunien etuja:  Enemmän kuin 85 prosenttia nisäkkäistä nukkuu vuorokauden aikana useita lyhyitä jaksoja.

Lue kirjoitus »

ilmaiset oppaat

Lataa ilmaiset oppaat

Oppimiseen ja muistamisen helpottamiseksi on olemassa hyviä apuvälineitä ja tekniikoita. Niiden osaamisesta kaikki oppiminen olisi aloitettava. Blogissani käsittelen laajasti aivojen ja muistin toimintaa oppimisen ja muistamisen kannalta.