Kirjoitettu

Äly- ja muistipelit. Muistisairauksien estäminen.

Vanhukset

Äly- ja muistipelit aivojesi treenajana.

Aivojen treenaaminen, muistin parantaminen tai muistisairauksien estäminen on vähintäin yhtä tärkeää kuin hyvä ravinto tai fyysisestä kunnosta huolehtiminen. Viime aikoina on alkanut tulla tutkimuksiin perustuvia todisteita aivojen treenaamiseen tarkoitettujen sovellusten toimivuudesta.

Äly- ja muistipelit aivojen toiminnan virkistämiseen ovat hyviä ja niitä on netti pullollaan. Vaikeus on valita sellaisia, jotka todella auttavat parantamaan muistia tai ehkäisemään muistin heikkenemistä. Muistisairauksien estäminen on tänä päivänä vähintäin yhtä tärkeää kuin diabeteksen tai sydänsairauksienkin ehkäiseminen elintavoilla tai treeneillä.

Edellisessä artikkelissani kerroin Dual n-back pelistä, joka Johns Hopkins yliopiston testeissä selvästi paransi työmuistin toimintaa 10 tunnin harjoituksella 30%.

Nyt ilmestyi uusi tutkimus, Science Media Centre julkaisussa, joka käsitti 2800 henkilöä ja kesti 10 vuotta. Kokeen alussa oli vain yksi 10 tuntia käsittävä muutaman viikon harjoitusjakso. Sen jälkeen ei enää yhtään uutta ohjattua harjoitusta. Koehenkilöt olivat yli 65 vuotiaita kokeen  alkaessa. Kokeen päättyessä vain 1220 oli enää elossa. Koehenkilöt jaettiin 4 ryhmään:

  • Muistin treenaus
  • Ongelman ratkaisun treenaus
  • Havaintonopeuden treenaus
  • Kontrolliryhmä

10 vuoden kuluttua treenistä tarkastettiin moniko oli saanut muistisairauden. Tulos oli, että havaintojen nopeutta treenaavilla oli 29% vähemmän dementiatapauksia kuin kontrolliryhmällä. Kahdella ensimmäisellä ryhmällä ero kontrolliryhmään oli 16% vähemmän dementiatapauksia. Tulokset olivat siis toisin ilmaistuna seuraavat: Muistisairauksien lukumäärä koko ryhmästä:

  • Muistin treenaus                      24,2%
  • Ongelman ratkaisun treenaus  24,2%
  • Havaintonopeuden treenaus    22,7%
  • Kontrolliryhmä                          28,8%

Havaintonopeutta testissä treenattiin ”Double Decision” sovelluksella.

Double Decision

 

Tutkijat eivät pidä kokeen tuloksia vielä kiistattomina, varsinkaan, kun on kovin vaikeaa ymmärtää, miten lyhyellä harjoittelujaksolla voi olla noin pitkäkestoisia vaikutuksia. Tilastollinen pätevyys edellyttää yleensä että on alle 5% todennäköisyys sille että tulos oli sattumaa. Useamman ryhmän tutkimuksessa vaaditaan alle 1% todennäköisyyttä. Tämän tutkimuksen havaintonopeuden tulos kontrolliryhmään nähden oli 4,9% todennäköisyydellä sattumaa.

Tulosta ei siis voida vielä pitää lopullisesti toteen näytettynä. On kuitenkin huomattava, että valtaosa julkaistuista tutkimuksista yleensäkin on ”viitteellisiä” eikä vielä lopullisia totuuksia. Myös muiden ryhmien tulokset kontrolliryhmään nähden olivat selvästi parempia.

Samankaltaisia tuloksia on saatu ennenkin. Hollantilaistutkimuksessa 20 tunnin muistitekniikkatreeni  neljän viikon aikana paransi koehenkilöiden muistia 100 % verrattuna tulokseen ennen kokeen aloittamista. Muistitekniikkoja treenaava ryhmä siis kaksinkertaisti työmuistinsa kapasiteetin eikä tutkimusajanjaksona havaittu tuon saavutetun parannuksen hiipumista.

Jos haluat tehostaa aivojesi toimintaa laaja-alaisemmin ja ilman tehotreenejä, kannattaa tutustua ”Kehitä muistiasi” oppaaseeni. Opas kertoo miten tutkimusten mukaan aivotoimintaa voidaan aktivoida laaja-alaisesti jokapäiväisessä elämässä ilman ”pakkopullaa” oikeilla elämäntapavalinnoilla.

Kehitä muistiasi

 

Jos haluat tutustua muihin parhaiksi reitattuihin muistin kehittämissovelluksiin, hanki oppaani ”Sovellukset muistin kehittämiseksi”. Ne kehittävät aivojasi ja muistiasi laaja-alaisemmin kuin Dual n-back, vaikkakaan niissä ei ole saatu yhtä hyviä tuloksia työmuistin osalta.

Sovellukset muistin kehittämiseen

 

Jos taas haluat oppia muistitekniikoita tai muistikikkoja, löydät niitä sivustoltani ”Muistitekniikat” kohdasta. Varsinkin ”Muistipaikka” -menetelmän käyttäjät ovat tutkimuksissa saavuttaneet parhaat ja pysyvimmät tulokset.

Muistitekniikat

Voit myös opetella yksinkertaisia Muistikikkoja tilaamalla ilmaisen pikakurssin sähköpostiisi.

Muistikikat muistin avuksi

Voit vielä harjoitella ilmaisella ”Aivojooga” pikakurssilla tilaamalla sen tästä sähköpostiisi. Tämä ”aivojooga” on Hollantilaisen Radboudin yliopiston  tutkimuksissa todettu kaksinkertaistavan muistikyvyn 40 päivän harjoituksella 30 minuuttia päivässä. Yllättävää tässä tutkimuksessa oli, että saavutettu muistin parantuminen säilyi, vaikka harjoittelu lopetettiinkin.

Kehitä mielikuvitustasi

https://oppimis-ja-muistitekniikat.fi/aivojoogakurssi/

 
Jaa tämä kavereille
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *