Kirjoitettu

Asentoaisti

Viisi aistiamme ovat, kuten kaikki tietävät, näkö ja kuulo, haju ja maku sekä tunto.

Harvempi tietää, että meillä on vielä aistit:

asentoaisti ja

tasapainoaisti

Asentoaisti huolehtii, että aivomme tietävät joka hetki koko kehomme ja ruumiinosiemme sijainnin. Kokeile vaikka kädet selän takana koskettaa vasemman käden etusormella oikean käden etusormea. Se ei onnistuisi, ellei sinulla olisi asentoaistia.

Tasapainoaisti taas huolehtii, että tiedämme koko ajan tasapainotilammeja osaamme automaattisesti korjata asentoamme tasapainon saavuttamiseksi.

Kun olet liikkeellä, nämä aistit aktivoivat joka hetki aivojasi. Asento- ja tasapainoaisti välittävät jatkuvasti tietoa aivoille asennostamme.

Jokaisesta lihaksesta ja nivelestä lähtee reseptorin kautta hermoimpulssi aivoihin. Aivot lähettävät asennon korjausviestin taukoamatta, kun olemme liikkeessä. Lihasten ja nivelten reseptorit lähettävät aivoille sitten palautteen uudesta asennostamme. Kehossamme on reseptoreita, jotka aistivat lämpöä, painetta, lihasjännitystä ja tasapainoa. Liikunta aktivoi reseptoreja ja reseptorit aivoja taukoamatta liikkuessamme.

Liikunta ja pelkkä kävely on tärkeää, koska aivomme saavat liikkuessamme jatkuvasti ärsykkeitä jokaisesta lihaksestamme ja tasapainotilastamme. Liikkuessamme myös silmien ja korvien tuntoaistit saavat jatkuvasti uusia ärsykkeitä. Hajuaistimmekin tuottaa liikkuessamme aivoille tietoa hajusta ja tuoksuista.

Tästä syystä liikunta on parasta peruskuntoharjoittelua aivoillemme. Liikunta tietysti myös tuo aivoihimme happea ja ravinteita enemmän kuin lepotilassa. Tästä syystä liikunta parantaa muistiamme.
Kun kävelet, juokset tai ajat polkupyörällä, aistisi pitävät huolta, että hallitset liikkeesi. Aivosi toimivat taukoamatta. Urheilijan harjoitellessa lajiaan, hän toistaa liikesarjoja saavuttaakseen tarvittavan:

tarkkuuden liikeradassa
nopeuden
voiman
liikkeiden liikesarjojen koordination silmien kanssa

Liikkeiden harjoittelu on korvassa sijaitsevan tasapainoaistin, lihasten jännitysreseptorien sekä nivelten yhteistyötä. Suuri osa joogan hyödyistä aivoillemme johtuu myös asento- ja tasapainoaistien kyvystä aktivoida aivojamme.

Liikunta on siis loppujen lopuksi aivojumppaa. Metsässä liikkuminen aktivoi aivojasi kaikkien aistien kautta monipuolisesti. Tärkein asia ei ole rasitus, vaan aktivointi.

Kehitä kykyäsi muistaa ja oppia.

Hanki opas ”Muistin kehittäminen”.

Oppaassa on lähes sata tapaa parantaa muistia. Jokaisessa on viittaukset tutkimuksiin, joihin ne perustuvat.

Et sitoudu mihinkään muuhun. 

Jos et ole tyytyväinen, palautan rahasi. Ei tarvitse antaa henkilötietoja. 

Oppaan latauslinkki tulee sähköpostiisi.

Lataa opas laitteellesi.

 

Kehitä muistiasi

 

 

 

 

 

 

 

 

Katso sisältö.

  • Kehitä muistiasi – Johdanto
  • Miten muisti toimii ?
  • Miten unohtaminen tapahtuu ?
  • Kertaa oikealla tekniikalla
  • Ikääntymisen vaikutus aivoihin ja muistiin
  • Muistisairaudet
  • Älykkyytemme on laskussa
  • Opiskele uusi taito
  • Musiikki (soita, laula, kuuntele)
  • Käytä kaikkia aistejasi
  • Ole sosiaalinen
  • Tee jotain uutta ja yllättävää
  • Riko rutiini
  • Kävele muistisi kuntoon
  • Kuntoilu
  • HIIT harjoittelu
  • Nuku kunnolla
  • Ohjeita unettomuuteen
  • Pidä taukoja
  • Stressi
  • Huumori
  • Älä syö liikaa
  • Terveellinen ravinto
  • D-vitamiini
  • Probiootit ja kuitupitoinen ravinto
  • B12 vitamiini
  • C-vitamiini
  • Luteiini
  • Vihreä tee
  • Kahvi
  • Kurkuma, curry
  • Marjat
  • Paasto
  • Ruoka-aikojen rajoittaminen
  • Keskity
  • Unelmointi ja motivaatio
  • Säännölliset ruokailu- ja nukkuma-ajat
  • Lue kirjoja ja runoja
  • Pikalukeminen
  • Kirjoita
  • Kirjoita käsin
  • Harrasta vaikka kokkaamista
  • Harrasta joukkuepelejä
  • Matkustele
  • Pelaa mitä tahansa, muttei yksin
  • Tietokonepelit
  • Sovellukset muistin treenaamiseen
  • Oikea hengitys
  • Jooga
  • Tee aivojooga harjoituksia
  • Super Brain Jooga
  • Mindfullness ja meditointi
  • Muista salasanasi
  • Muistikikat
  • Ryhmittäminen
  • Agronyymit
  • Think big
  • Linkitys PEG esineeseen
  • Linkitys PEG esineeseen 2
  • Muistipaikat ja reitit
  • Tarina
  • Avainsanat
  • Muista numerot, salasanat, vuosiluvut jne. kuvina
  • Muista nimet
  • Muistikömmähdykset

Lataa opas

Jaa tämä kavereille
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *