Ikääntyminen ja muisti

Ikääntyminen ja muisti

 

Harwardin yliopiston health sivusto kertoo, että 40 ikävuodesta lähtien havaitsemme muistimme heikenneen:

  • Unohdamme nimiä.
  • Unohdamme, mihin jätimme tavaroita.
  • Unohdamme juuri kuulemamme asian.
  • Unohdamme tapaamisia.
  • Unohdamme tehtäviä.

 

 

Tämä ei ole muistisairautta vaan melko normaalia, jos näitä tapahtuu satunnaisesti.

  • Muistiin painaminen hidastuu ikääntyessämme.
  • Keskittyminen vaikeutuu
  • Hippokampus (aivojen hakemisto) kutistuu
  • Otsalohkon reseptorit ja neuronit heikkenevät

Aiemmin luultiin, että aivosolut eivät lisäänny koko elinikänä lainkaan. Niitä ainoastaan häviää iän mukana joka päivä. Nyt on kuitenkin todistettu, että ikääntyneelläkin aivosolut lisääntyvät. Ahkerasti aivojaan käyttävän aivosolut lisääntyvät vaikkakin pieni osa aivosoluista tuhoutuukin joka päivä.

Ikääntyneellä kokemuksen mukanaan tuoma viisaus ei häviä. Kun kokemuksia on enemmän, on viisauttakin enemmän. Kumulatiivinen osaaminen ja viisaus kasvaa iän mukana, koska kokemuksia kertyy lisää lähes päivittäin. Tunne unohtelusta johtuu usein siitä, että ikääntyneellä samat asiat eivät enää ole yhtä tärkeitä kuin nuorempana.

Asiat, joita ei enää jatkuvasti tarvita, painuvat syvemmälle ja hakureitti niihin heikkenee. Vähemmän tarpeelliset asiat siis painuvat vähin erin unholaan.

Aivot vahvistuvat ahkerasta käytöstä. Tutkimukset osoittavat, että jatkuva, raskaskin ajattelutyö vahvistaa ikääntyneen aivoja ja muistia. Monilla paljon aivotyötä tekevillä 80 vuotiailla oli muisti 25 vuotiaiden tasolla.

Strategiapelien tai muistia ja aivoja treenaavien ohjelmien, ristisanatehtävien, shakin peluun ym. hyödyllisyydestä väitellään. Ne kyllä parantavat aivoissa tiettyjä kykyjä, mutta ei ole kiistatonta näyttöä niiden yleishyödyllisyydestä.

Liikunta, stressin vähentäminen, uni ja terveellinen ravinto sekä aktiivinen muistin ja aivojen käyttö jokapäiväisessä elämässä, jossa on runsaasti sosiaalisia kontakteja, takaavat tutkimusten mukaan parhaiten aivojen ja muistin toiminnan. http://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/improving-memory-understanding-age-related-memory-loss

Tehokkainta aivojen treeniä varsinkin ikääntyneellä, on opetella uusi kieli tai opetella soittamaan uutta instrumenttia.

Pittsburgin Yliopiston tutkimus vuodelta 2010 paljasti, että kevyellä liikunnalla ikääntyvien ihmisten muistista vastaavaa hippokampus kasvoi 2% samaan aikaan kuin ei liikkuvan kontrolliryhmän hippokampus supistui 1,4%.

 

Aivojen verenkierto heikkeni hyväkuntoisilla ikääntyneillä kun liikunta keskeytettiin.

 Tämä tutkimus osoitti, että urheilua harrastaneiden, ikääntyneiden 50-89 vuotiaiden aivojen ravinnon ja hapen saanti heikkeni merkittävästi jo kun liikunta lopetettiin 10 päivän ajaksi. Vaikutus havaittiin aivojen kahdeksalla eri alueella.

Maastrichtin yliopiston tutkimuksen mukaan aktiivisuus ja sosiaaliset kontaktit paransivat ikääntyneiden ihmisten muistamista.

 

Jaa tämä kavereille
Share