Kirjoitettu

Jooga parantaa muistia

Jooga auttaa keskittymään

Jooga parantaa muistia

JOOGA

parantaa keskittymiskykyä ja muistia,

vähentää stressiä ja

auttaa unettomuuteen.

Se vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä,

helpottaa kipuja ja

jopa kohottaa vastustuskykyä ja

hillitsee ruokahalua

Jooga parantaa muistia

 

Näin väittävät lähes kaikki Joogaa käsittelevät sivustot. Myös Harwardin yliopiston Health sivusto  tukee näitä väitteitä.

Tutkimukset osoittavatkin, että jooga tehostaa aivotoimintaa jopa paremmin kuin fyysiset harjoitukset ja aivoja haastavat pelit. 

Joogassa pyritään mielen ja kehon yhdistymiseen, vapautumaan häiriötekijöistä ja saavuttamaan sisäinen rauha keskittymällä:

Helppo ja kevyt Jooga parantaa muistiasi
Helppo ja kevyt Jooga parantaa muistiasi

hengitykseen,

oman kehon hallintaan,

aistien hallintaan

asentoihin ja liikkeisiin sekä

nykyhetkeen.

Pelkät hengitysharjoitukset alentavat verenpainetta ja helpottavat keskittymistä. Kaikki kilpaurheilijat käyttävät hengitysharjoituksia keskittymiseen. Syvä sisään hengittäminen ja hidas ulos hengittäminen useita kertoja toistettuna on yksinkertainen menetelmä.

Tee siis hengitysharjoituksia ennen tenttiä, julkista esiintymistä, urheilusuoritusta tai muuta vaativaa tilannetta.

Vaikeiden asentojen ja liikkeiden tekeminen lisää keskittymiskykyä ja opettaa hallitsemaan hankalia ja stressaavia asentoja. Joogan harrastaja oppii sietämään stressiä ja jopa nauttimaan stressinsä selättämisestä aivan samoin kuin ahkerat kuntourheilijat. Joogalla opittu stressin sietokyky heijastuu sitten kaikkiin muihinkin elämän stressitilanteisiin.

Hengitysharjoitusten verenkiertoa parantavat vaikutukset, nykyhetkeen keskittyminen sekä parantunut stressin hallinta edesauttavat aivojen ja muistin toimintaa.

Muistaminen on havainnointia, muistiin painamista ja muistista palauttamista. Stressistä tai unettomuudesta johtuva häiriintynyt keskittyminen tai alentunut aivojen verenkierto heikentävät kaikkia näitä muistamisen osa-alueita.

Tutkimuksen mukaan kahden viikon mindfullness harjoittelu paransi opiskelijoiden työmuistia ja ymmärtämistä estämällä ajatusten harhailua.

European Journal of Preventive Cardiology lehti julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan jooga kykeni estämään sydän- ja verisuonitauteja yhtä hyvin kuin perinteinen liikunta. Joogan harjoittajien verenpaine ja huono kolesteroli laskivat.

Joogan eri lajeilla ei liene kovin paljon merkitystä muistin parantamiseen ja positiivisten terveysvaikutusten saavuttamiseen. Pikemminkin lienee kyse harrastuksessa etenemisestä ja uuden oppimisesta. Ei siis kannata hamuta vaikeimpia liikkeitä parempien terveysvaikutusten vuoksi. Pelkkä meditatiokin ilman liikkeitä tai asentoja antaa hyviä tuloksia.

Lue lisää:

Stressi ja muisti

Älykkyytemme romahtamassa 

Liikunta lisää älykkyyttä 

Ikääntyneiden muisti   

oppimis- ja muistitekniikat ETUSIVU

Jaa tämä kavereille
Share