Kirjoitettu

Keskittymistä helpottavaa aivoruokaa.

Aivoruoka

Muistin ja aivojen terveydelle.

Teesit 1-10

Ikääntyminen heikentää muistia, keskittymistä ja aivoja.

Liikunta, uni, hyvät sosiaaliset kontaktit ja stressittömyys parantavat aivojen mahdollisuutta selvitä  haasteista myös nuoremmilla.

WebMed ( weblääketiede ) sivusto listaa parhaita ravintoaineita aivoille.

Kahvi on aivoille hyvää
  1. Kofeiini piristää ja auttaa keskittymisessä ainakin lyhytaikaisesti.
  2. Sokeri on aivojen ravintoa. Liika sokeri on pahasta, mutta lyhytaikaiseen energian vajaukseen pieni määrä sokeria tai nopeaa hiilihydraattia tuo apua.
  3. Aamupala. Kokeissa on havaittu, että kohtuullisen aamupalan nauttivat oppilaat menestyivät parhaiten.
  4. Omega3 rasvahapot, joita saadaan lähinnä rasvaisista kaloista, pitävät aivoja kunnossa pitempiaikaisesti.
  5. Nauti kohtuullisesti tummaa suklaata ja pähkinöitä päivittäin. Ne pitävät aivoista ja terveydestäsi huolta.
  6. Avokado ja kokojyvävilja on hyväksi aivoillesi. Avokadosta saat hyviä rasvahappoja ja kokojyvätuotteista saat kuituja, joita suolistosi hyvä bakteerikanta tarvitsee.
  7. Mustikat näyttäisivät useiden tutkimusten mukaan estävän ikääntymisestä johtuvaa aivotoimintojen ja muistin heikentymistä. Mustikan lisääminen ruokavalioon on myös parantanut oppimiskykyä.
  8. Syö terveellisesti, monipuolisesti ja kohtuullisesti. Liiallinen syöminen väsyttää ja aiheuttaa terveysongelmia yleisestikin.
  9. Seuraa ruokavaliotasi, että se sisältää riittävästi vitamiineja ja mineraaleja.
  10. Huolehdi kokonaisuudesta:
  • -kunnon aamupala
  • -nuku riittävästi
  • -juo vettä riittävästi
  • -liiku
  • -joogaa tai meditoi
Lohi sisältää aivojen toiminnalle tärkeää Omega3 rasvahappoa

Ei mitään maata mullistavaa, mutta hyviä ohjeita terveydelle yleisestikin.

Ravinnon lisäksi aivosi tarvitsevat happea ja hyvää verenkiertoa. Sen takaa vain säännöllinen liikunta ja aivojen haastaminen sopivalla aivojumpalla.

 

Jaa tämä kavereille
Share