Posted on Jätä kommentti

MIND Ruokavalio

MIND ruokavalio oli vuoden 2017 maailman hitti. MIND ruokavalio oli vuonna 2017 ylivoimaisesti suosituin ruokavalioita koskeva artikkeli Googlen hakukoneessa. MIND ruokavalio syntyi USA:ssa muutama vuosi sitten, kun tutkijat huomasivat, että henkilöt, jotka nauttivat usein marjoja, vihreälehtisiä kasviksia ja kalaa, välttyivät useammin muistisairauksilta.

On huomattu, että tietyt ravintoaineet ovat omiaan aiheuttamaan mielen ja muistin ongelmia.

Alzheimers.net sivustolla on kuvio, josta näkee ravintoaineet, joita pitäisi välttää. Asiantuntijat näkivät tarpeelliseksi luoda uuden ruokavalion, joka ottaisi huomioon jatkuvasti lisääntyvät mielen ja muistin ongelmat.

Kuvan ravintoaineet ovat kovin yleisiä niin meillä kuin Amerikkalaisissa ruokapöydissä.

Valkoinen leipä, pasta, valmisruoat, makkarat, margariinit, makeiset, virvoitusjuomat ja olut.Alzheimers diet

Viimeaikaiset tutkimukset viittaavat siihen, että lihavuus, kakkostyypin diabetes ja älyllinen taantuminen liittyvät toisiinsa. 

Ongelmat myöhemmässä iässä näyttäisivät liittyvän henkilöihin, joilla oli sekä lihavuutta että 2-tyypin diabetes. Dementian riski kasvoi 1,5 – 2,5 kertaiseksi diabetesta sairastavilla.

Tutkijat totesivat myös, että liikunnan puute lisää riskiä sairastumiseen, mutta tärkein tekijä oli energian saannin lisääntyminen sokeroitujen elintarvikkeiden johdosta. Näistä tutkijat nostavat erityisesti virvoitusjuomat ja makeat hedelmämehut, joissa on käytetty erityisen makeita lajikkeita. Yleinen huolenaihe on fruktoosin vaikutus lapsille.

Muistisairaus on jo 36 miljoonalla henkilöllä maailmanlaajuisesti ja tauti on trendin mukaan kolminkertaistumassa vuoteen 2050.

Näistä syistä johtuen amerikkalaiset kehittivät MIND dieetin muuttamalla Välimeren ruokavaliota, niin että sokeripitoisia hedelmiä korvataan marjoilla.

 

Healthline sivustolla määritellään MIND ruokavalio niin, että se perustuu välimerelliseen ruokavalioon, mutta vähentää dementiaa ja yleensäkin aivo- ja muistisairauksia. Oleellinen ero välimerelliseen ruokavalioon on hedelmien korvaaminen mahdollisimman paljon marjoilla. Hedelmät sisältävät nykyisin runsaasti sokereita. Marjoissa, varsinkin luonnon marjoissa on huomattavasti vähemmän sokeria ja suhteessa enemmän antioksidantteja.

MIND ruokavalio rohkaisee käyttämään kasviksia, marjoja, pähkinöitä, kokojyväviljaa, kalaa, linturuokia, oliiviöljyä ja kohtuullisesti viiniä. Ei siis ainakaan runsaasti hedelmiä.

Ruokavaliossa vältetään voita, margariinia, juustoa, punaista lihaa, friteerattuja tuotteita sekä leivonnaisia (ne sisältävät sokerin lisäksi transrasvaa).

Ruokavalion antioksidantit ja tulehduksia estävät aineet alentavat riskiä muistisairauksiin. Lisäksi tiedetään tutkimusten perusteella, että MIND ehkäisee Alzheimerin tautia aiheuttavien beta-amyloid partikkelien kasaantumista aivoihin.

Chicagon yliopiston 2015 julkaistun tutkimuksen mukaan MIND ruokavalio vähensi Alzheimerin tautia 53% niillä, jotka seurasivat ruokavaliota tarkasti ja 35% niillä, jotka seurasivat ohjeita vain kohtuullisesti. Tutkijat korostivat hedelmien korvaamista riittävän usein marjoilla. Tutkimus kesti 9 vuotta ja siihen osallistui 923 henkilöä.

Kokojyväviljatuotteiden kuitujen tärkeyttä korostetaan US. National Library of Mdicine sivustolla: Kuidut ehkäisevät sydän ja verisuonitauteja. Kuidut edesauttavat vatsan terveyttä ja ehkäsevät lihoamista hidastamalla sokerien ja hiilihydraattien muuttumista rasvaksi.

Tilaa ILMAINEN ”Parhaat ruokavaliot” opas:

Medical News Today,  U.S. News,  British Dietetic Association,  Googlen lähteiden  mukaan.

  • Ruokavalioiden kuvaus
  • Tutkimuksia 
  • Rasvasolut
  • Liikunta
  • Suoliston mikrobit

Kompakti artikkeli dieettien nykytilasta.

Jos haluat saada ILMAISEN raportin sähköpostiisi, saat sen täältä.

Ruokavaliot 1801

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TILAA

 

 

 


 

 

 

 
Jaa tämä kavereille
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *