Ravintoa muistille

Aivot tarvitsevat toimiakseen hiilihydraatteja, rasvoja ja happea, jota rauta kuljettaa

Aivot käyttävät ravintonaan glukoosia, mutta tarvitsevat toimiakseen runsaasti happea. Glugoosia ne saavat hiilihydraateista. Maksa voi myös valmistaa sitä.

Aivot kuitenkin koostuvat valtaosin rasvahapoista ja varsinkin kolesterolista. Liiallinen rasvan välttäminen ruokavaliossa on siis haitaksi aivoille. Erityisesti aivot tarvitsevat Omega-3 rasvahappoja. Niitähän saamme liian vähän ravinnostamme.

Hiilihydraatit muuttuvat glukoosista rasvaksi, jos ne ovat saaneet aikaan insuliinireaktion.

Liian reippaasti hiilihydraatteja nauttimalla ei siis aivotoimintaa paranneta. Se johtaa liikalihavuuteen ja diabetekseen puhkeamiseen.

Hiilihydraateista on kuitenkin hyötyä urheilusuoritusten yhteydessä, sillä hiilihydraatit muuttuvat glukoosista rasvaksi vasta, kun maksan glukoosivarastot ovat täynnä.

Aivojemme toiminta, mielialamme ja koko olemuksemme rakentuu pitkälti suolistomme mikrobien kautta. Mikrobit valmistavat ravinnostamme kemikaaleja, joista esimerkiksi hyvän olon hormonit rakentuvat. Mikrobikanta taas määrittyy ruokavaliomme kautta.

Turun yliopiston bakteeriopin dekaanin, Pentti Huovisen  mukaan “bakteeristolla on vaikutuksia muun muassa aivojen toimintaan, allergioi­hin, tulehduksellisiin suolistosai­rauksiin, diabetekseen, keliakiaan ja lihavuuteen”.

 

 

MUISTIA HUOLTAVA RUOKAVALIO SISÄLTÄÄ PALJON:

  • kalaa,
  • kasviksia
  • pähkinöitä
  • hedelmiä ja marjoja
  • Terve sielu terveessä ruumiissa periaatteella
Lohi sisältää aivojen toiminnalle hyödyllistä Omega3 rasvahappoa

SUORITUSKYKYÄ PARANTAVAT

Ginseng, maraljuuri, inkivääri, salvia, ruusunjuuri, nokkonen

HYVÄT RASVAT

Siemenet, pähkinät, kasviöljyt (kylmäpuristetut)

MUISTIN TEHOSTAJAT

  • Kurkuma, basilika, inkivääri
  • Tyrni, mustaherukka, mustikka

Kalaa, hedelmiä, vihanneksia, marjoja, pähkinöitä, täysjyväviljoja sekä juureksia sisältävä välimerellinen ruokavalio on aivojen terveydelle suotuisa. Myös skandinaavinen, paljon kalaa sisältävä ruokavalio on hyvä terveydelle.

Avokado mainitaan lähes kaikissa lähteissä suotuisaksi aivoille, koska se sisältää runsaasti hyviä kasvirasvoja.

Muistin toiminnalle tärkeitä aineita ovat mm. omega3-rasvahapot, folaatti, B12-ja E-vitamiini,  koliini sekä ruoasta saatavat antioksidantit. Myös raudan saanti on oltava riittävää, koska rauta kuljettaa aivoihin happea.

Rasvainen kala sisältää monityydyttymättömiä omega-3-rasvahappoja, joita elimistö tarvitsee. Pari kolme kala-ateriaa viikossa auttaa on hyväksi aivoille. Lohi, kirjolohi, muikut, sardiini, makrilli, silli ovat hyödyllisiä kalalajeja.

 

HIILIHYDRAATIT

Aivojen käyttämästä energiasta suurin osa tulee hiilihydraateista. Suosi vihanneksia, hedelmiä ja täysjyvätuotteita. Älä käytä lainkaan pitkälle jalostettuja elintarvikkeita. Mahdollisimman vähän jalostetut elintarvikkeet ovat kehollemme kehityshistoriastamme tuttuja ja siten hyödyllisiä.

Hiilihydraatteja on nautittava siten, että veren sokeri pysyisi koko ajan tasaisena.

Liika sokeri ja nopeat hiilihydraatit ovat useiden viimeaikaisten tutkimusten mukaan vahingollisia terveydellemme. 

RASVAT

Aivoissa on myös runsaasti tyydyttyneitä rasvahappoja ja kolesterolia. Ravinnossamme pitää siis myös olla kohtuullisesti rasvaa. Rasvaa tyystin välttävä ruokavalio ei ole hyväksi.

Rasvoja aivot tarvitsevat hormonien valmistamiseen. Muistisairauksista kärsivillä on todettu poikkeuksellisen alhaisia rasvapitoisuuksia aivoissa. Prosessoidut rasvat eivät ole kehollemme tuttuja ja ovat vahingollisia aivoillekin.

 

MUITA TÄSMÄAINEITA

Intialaisella alkuperäisväestöllä ei esiinny juuri lainkaan Alzheimerin tautia. Tutkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että syynä tähän on kurkuma mauste, jota siellä käytetään päivittäin. Sehän on curryn tärkein ainesosa.

Perinteisesti luonnonlääketieteessä on pidetty aivotoiminnalle edullisina aineina:

Ginseng jauhe, Gingo Biloba, karnosiini, linoli- ja alfalinoleenihapot, fosfoseriini, reveratroli ja muut antioksidantit.

Eräät tutkijat ovat sitä mieltä, että aivosairaudet länsi-maissa ovat seurausta sokerin ja viljatuotteiden käytöstä. Nämä nopeat hiilihydraatit ovat uusia meidän ruokavaliossamme eikä elimistömme ole niihin tottunut.

Jotkut taas ovat sitä mieltä, että kokojyväviljat ovat hyväksi aivoille, vaikka ihminen onkin viljellyt viljaa vain 10 000 vuotta kolmen ja puolen miljoonan vuoden historiastaan.

Jo edellä mainittujen lisäksi mainitaan salvia, parsakaali, kurpitsan siemen, pinaatti, avokado, punaviini, kahvi, suklaa, kananmunat, punajuuri, linssipavut, pellava

SUPERFOOD AIVOILLE (Nämä mainittu lähes kaikissa tutkimuksissa)

  • Rasvainen kala
  • Pähkinät (varsinkin saksanpähkinä)
  • Avokado
  • Mustikka
  • Parsakaali
  • Tumma suklaa

HUONOJA AIVOILLE:

  • Sokeri
  • Makeiset
  • Limsa ja makeutetut tuoremehut
  • Leipä (ainakin vaalea)
  • Punainen liha
  • Valmis- ja pikaruoka
  • Keinotekoisesti valmistetut rasvat ja öljyt
  • Alkoholi
  • Tupakka

FOLAATTI JA KOLIINI

Folaatti on vesiliukoinen vitamiini. Sillä on tärkeä osa hermosolujen toiminnassa, solujen uusiutumisessa ja lisääntymisessä. Folaattia keho ei pysty hyödyntämään ilman B-12 vitamiinia. Folaattia on täysviljassa, kasviksissa, pähkinöissä sekä maksassa. B12 vitamiinia saa vain eläinkunnan tuotteista.

Koliini on vitamiinin kaltainen yhdiste. Se toimii solujen rakennusaineena, ja siksi se vaikuttaa positiivisesti aivotoimintaan. Koliinia saa muun muassa kalasta, pähkinöistä, kananmunasta, palkokasveista ja naudanmaksasta.

VÄLITTÄJÄAINEITA

  • Dopamiini (motivaatio, itsetunto, huumeriippuvuus)
  •     Suklaa, antioksidantit, magnesium, B12
  • Adrenaliini (stimuloija)
  • Noradrenaliini
  • Serotoniini (mielialat, unirytmi, vaatii auringonvaloa)
  •      Mäkikuisma
  • Melatoniini (syntyy serotoniinista, unirytmi)
  •      Folaatti, B12
  • Glutamaatti (hermosolujen kasvu, oppiminen, muisti)
  •      Alzheimerin taudissa glutamaattireseptorit toimivat huonosti
  •      Emmental juusto, proteiinipitoinen ravinto
  • Asetyylikoliini (muisti, lihakset)
  •       Maksa, liha, muna, juusto
Jaa tämä kavereille