Kirjoitettu

Niukka ja rytmitetty ruokavalio, paasto, pitää sinut vireänä.

Fasting

Paasto on ikivanha uskonnollinen perinne, varsinkin Islam uskonnossa. Sen on aina uskottu olevan edullista ”puhdistautumisena”.

Lyhyet paastojaksot ovat myös olleet ihmiselle kautta aikojen luonnollisia, koska ravintoa ei ole ollut saatavilla tasaisesti.

Kylläinen eläin lepää. Elintoiminnot ovat keskittyneet ravinnon sulattamiseen. Lihakset ja aivot lepäävät. Kun nälkä alkaa kurnia, lihakset ja aivot valpastuvat ja valmistautuvat ravinnon hankintaan. Metsästäjät ja kalastajat tietävät, etteivät eläimet liiku tai saalista tiettyinä vuorokauden aikoina, koska ne lepäävät. Tämä on luontaista, kehityksen muovaamaa, rytmiä. Nykyihmiseltä tämä terve rytmitys on hävinnyt. Kehomme sisäinen kello, body clock on sekaisin.

Olemme aktiivisia ja elämme pidempään, kun kehollamme on selvä rytmitys ja nautimme ravintoa vain maltillisesti.

Monissa tutkimuksissa on havaittu niukalla ruokavaliolla eläneiden henkilöiden elävän terveempinä ja pitempään.

Nykyisin pitkien, viikkojen pituisten paastojaksojen hyödyllisyydestä ei olla lainkaan vakuuttuneita. Ns. ”pätkäpaastojen” osalta tutkijat ovat yleisesti sitä mieltä, että ne saattavat olla ihmisellekin edullisia. Eläinkokeissa on saatu erittäin positiivisia tuloksia terveyden kohentumisena ja eliniän pitenemisenä.

Pätkäpaastoista tunnetuimmat ovat Intermittent Fasting ja 5:2 paasto.

Wikipedian mukaan ”Pätkäpaasto eli jaksoittainen paastoaminen tapahtuu varaamalla vuorokaudesta tietty aika paastoamiselle ja tietty aika syömiselle (niin sanottu ”syömisikkuna”). Yleisin jaksotus on paastota yö ja aamu, ja syödä iltapäivällä ja illalla. Vuoropäivin paastoamisessa syödään kahden vuorokauden aikana vain yhden 12-tuntisen jakson aikana. Pätkäpaaston kannattajien mukaan pätkäpaasto on ihmiselle historiallisesti luonnollisin syömisen jaksotusmuoto ja sillä voi olla erilaisia hyödyllisiä vaikutuksia terveyteen.”

Paaston etuina mainitaan yleensä:

Ravitsemusfysiologian professori Marja Mutanen Kertoo Helsingin Sanomissa:”Jos eläinkokeista saatua tietoa sovellettaisiin suoraan ihmiseen, voitaisiin sanoa, että paasto uudistaa elimistöä tavalla, joka edistää terveyttä  ja saattaa jopa pidentää elämää”.  Nälkä patistaa soluja uusiutumaan, ikään kuin siivoamaan itseään sisältäpäin.”

Kehitä kykyäsi muistaa ja oppia.

Hanki opas ”Muistin kehittäminen”.

Oppaassa on lähes sata tapaa parantaa muistia. Jokaisessa on viittaukset tutkimuksiin, joihin ne perustuvat.

Et sitoudu mihinkään muuhun. 

Jos et ole tyytyväinen, palautan rahasi. Ei tarvitse antaa henkilötietoja. 

Oppaan latauslinkki tulee sähköpostiisi.

Lataa opas laitteellesi.

 

Kehitä muistiasi

 

 

 

 

 

 

 

 

Katso sisältö.

  • Kehitä muistiasi – Johdanto
  • Miten muisti toimii ?
  • Miten unohtaminen tapahtuu ?
  • Kertaa oikealla tekniikalla
  • Ikääntymisen vaikutus aivoihin ja muistiin
  • Muistisairaudet
  • Älykkyytemme on laskussa
  • Opiskele uusi taito
  • Musiikki (soita, laula, kuuntele)
  • Käytä kaikkia aistejasi
  • Ole sosiaalinen
  • Tee jotain uutta ja yllättävää
  • Riko rutiini
  • Kävele muistisi kuntoon
  • Kuntoilu
  • HIIT harjoittelu
  • Nuku kunnolla
  • Ohjeita unettomuuteen
  • Pidä taukoja
  • Stressi
  • Huumori
  • Älä syö liikaa
  • Terveellinen ravinto
  • D-vitamiini
  • Probiootit ja kuitupitoinen ravinto
  • B12 vitamiini
  • C-vitamiini
  • Luteiini
  • Vihreä tee
  • Kahvi
  • Kurkuma, curry
  • Marjat
  • Paasto
  • Ruoka-aikojen rajoittaminen
  • Keskity
  • Unelmointi ja motivaatio
  • Säännölliset ruokailu- ja nukkuma-ajat
  • Lue kirjoja ja runoja
  • Pikalukeminen
  • Kirjoita
  • Kirjoita käsin
  • Harrasta vaikka kokkaamista
  • Harrasta joukkuepelejä
  • Matkustele
  • Pelaa mitä tahansa, muttei yksin
  • Tietokonepelit
  • Sovellukset muistin treenaamiseen
  • Oikea hengitys
  • Jooga
  • Tee aivojooga harjoituksia
  • Super Brain Jooga
  • Mindfullness ja meditointi
  • Muista salasanasi
  • Muistikikat
  • Ryhmittäminen
  • Agronyymit
  • Think big
  • Linkitys PEG esineeseen
  • Linkitys PEG esineeseen 2
  • Muistipaikat ja reitit
  • Tarina
  • Avainsanat
  • Muista numerot, salasanat, vuosiluvut jne. kuvina
  • Muista nimet
  • Muistikömmähdykset
Jaa tämä kavereille
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *