Nuoruuskoodi 9. Nuorekas ja terve iho.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email

Kollageeni, hyaluronik- ja laureenihappo ovat yleisimpiä ihoamme hoitavia aineita. Niiden imeytyminen ja teho ei ole aivan kiistatonta. Silti ne ovat ilmeisesti parhaita, joita on saatavilla C-vitamiinin lisäksi. Luonnon omista aineista Aloe vera ja kookosrasva ainakin tutkimusten mukaan näyttäisivät olevan ylivoimaisia hoitoaineita. Autofagia taas on ikiaikainen solujen kierrätys- ja uusiutumistapahtuma, joka kykenee elvyttämään ja nuorentamaan myös ihon kudoksia. Nuorekas ja terve iho on vaikea saavuttaa, koska ikääntyminen vaikuttaa toiseen suuntaan.

Steven Gundry.

Törmäsin Steven Gundryn videoon kollageenista. Steven Gundry on entinen sydänkirurgi, joka sittemmin innostui tutkimaan suoliston mikrobien roolia sairauksien taustalla. Hän halusi mieluummin puuttua tautien syntysyihin kuin leikkauksilla korjata jo syntyneitä vahinkoja.

Päätin Gundryn innostamana tutkia, miten autofagia toimii ihon eri kerroksissa ja miten ihoa olisi tutkimusten valossa paras hoitaa. Ihomme kudoksia rappeuttavat  aurinko, ympäristömyrkyt ja hormonitoiminta ikääntymisen ja geenien ohella. 

UV-säteily valitettavasti rikkoo kollageenin ja C-vitamiinin muodostamia kytköksiä.

Autofagia

Tutkimusten mukaan autofagia toimii ihon kerroksissa niin kuin kehossa yleensä, koska ihosta löytyy autofagiaa käynnistävät geenit aivan kuin muualtakin. Tiedetään yleisesti, että esimerkiksi paasto laukaisee viallisten solujen kierrätystä tietyssä järjestyksessä.  

Voi olla, että ihon eri kerroksissa autofagia käynnistyy eri tahtiin. Tutkimustietoa ei tästä kuitenkaan löydy. Oletettavasti kaikki fyysinen rasitus, mikä kuluttaa epätavallisen paljon energiaa, käynnistää kehossa ja myös ihon kerroksissa autofagia tapahtumaketjun. 

Elimistön siirtyessä rasvan polttoon se samalla käynnistää kuolleiden ja viallisten solujen keräämisen lysosomeihin, joissa nämä pilkotaan uusien solujen rakennusaineiksi tai käytettäväksi energian tuotantoon. 

Mitä pitempään autofagia jatkuu esimerkiksi paaston vuoksi, sitä tarkemmin autofagia valitsee kierrätettävät solut. Lopulta prosessi ei tyydy vain viallisten solujen ja proteiinien siirtämiseen kierrätettäviksi, vaan valitsee kierrätykseen soluja niiden iän ja kunnon mukaan periaatteella, heikoimmat uhrataan ensin

Ihon korjaaminen kollageenilla.

Kollageeni on yksi yleisimmistä kehomme proteiineista ja se huolehtii paitsi ihomme, myös lihasten ja jänteiden kiinteydestä.

 Ihomme tarvitsee C-vitamiinia muodostaakseen kollageenin kanssa kiinteän sidoksen.

Kollageenin nauttiminen suun kautta on turhaa, sillä se pilkkoutuu aineenvaihdunnassamme. 

Myöskään ihollemme voiteena levitettynä kollageeni ei imeydy niin, että ihoa kiinteyttäviä ominaisuuksia voitaisiin tutkimuksissa havaita.

Kollageenia on siis on siis saatava edistämällä sen rakennusaineiden saantia ja muodostumista elimistössämme. Kehomme valmistaa tarvittavan määrän kollageenia, kun sillä on riittävästi glysiiniä, alaniinia ja C-vitamiinia.

Kollageeni on kehomme yleisimpiä proteiineja. Noin 70% ihon kuivapainosta on kollageenia. Ongelma ihon kollageenissa on, että sen tuotanto alkaa hidastua jo 25 vuotiaana samalla, kun auringon valon ja ympäristömyrkkyjen kumulatiivinen vaikutus kasvoilla heikentää ihon rakennetta.

C-vitamiini toimii elimistön kollageenin valmistuksessa ns. kofaktorina mahdollistaen aminohappojen yhdistymisen kollageeniksi. C-vitamiinia voi ottaa ravinnosta tiettyyn määrään (400mg, The Pharmacokinetics of Vitamin C (MDPI)), jonka jälkeen se saturoituu eikä imeydy enempää. Toisaalta C-vitamiinia voi ottaa monta kertaa päivässä, sitä useammin, mitä enemmän sitä kuluu mm. ultravioleettisäteilyn vuoksi. Nykyään voi ostaa myös pitkävaikutteista C-vitamiinia, jota ei tarvitse ottaa kuin kerran päivässä. Se valmistetaan yleensä kasviuutteista. Kollageenia voidaan käyttää useita grammoja päivittäin, jos sitä otetaan ruiskeena suonensisäisesti.

C-vitamiinia lisäravinteena on saatavana sekä synteettisenä askorbiinihappona että  kasvisperäisenä uutteena. Ero näissä on siis vain se, että uute sisältää muitakin ainesosia kuin askorbiinihappo. 

 Japanilainen tutkimus osoitti, että luonnon acerolauutteesta saatu C-vitamiini imeytyi paremmin elimistöön ja myös poistui elimistöstä hitaammin kuin synteettinen. Myös toinen sitrushedelmäuutteella tehty tutkimus sai samanlaisia tuloksia, vaikkakin löytyy myös tutkimuksia, jotka eivät ole havainneet merkittävää eroa synteettisen ja luonnonmukaisen C-vitamiinin välillä. 

Jotkut jopa väittävät (Eric Berg videollaan) pitkäaikaisen synteettisten vitamiinien käytön johtavan puutostiloihin, koska elimistömme ei ole evoluution aikana tottunut saamaan vitamiineja ”irrallisina”. Väite saattaa pitää paikkansa vaikkakaan en ole löytänyt tutkimuksia sen todisteeksi. Ero selittynee suolistomme mikrobeilla, jotka eivät tunnista synteettistä ascorbiinihappoa tai muitakaan irrallisia lääkinnällisiä komponentteja. 

C-vitamiinia saa tehokkaimmin Suomessa tyrnimarjasta. Tyrni sisältää 10-20 kertaisen määrän C-vitamiinia muihin marjoihin verrattuna. Tyrnissä on myös lähes kaikki muutkin vitamiinit runsaina pitoisuuksina ja lisäksi useita flavonoideja sekä terveellisiä rasvahappoja mm. iholle tärkeää pantoneenihappoa. Tyrni pitää ostaa pakastemarjana ja sitten murskata se tehokkaalla talouskoneella niin, että siemenet rikkoutuvat ja terveellinen siemenöljy on myös mahdollista hyödyntää.

Lisäravinteena ei siis kannattane ottaa yli 500 mg kerralla. Toisaalta tabletin voi ottaa kaksi kertaa päivässä, jolloin saa 1000 mg. Valitse kuitenkin lisäravinne, joka on uutettu luonnonkasveista.

Kollageenin lisääminen tai sen riittävyyden varmistaminen kehossa pitää tehdä niin, että saamme ravinnosta riittävästi proteiinia ja C-vitamiinia. Lihaa, kanaa, kalaa, papuja, kananmunia, juustoja sekä viiliä ja sokerittomia jogurtteja. Steven Gundry kehottaa käyttämään punajuuria, purjosipulia ja avokadoa reippaasti. Erityisesti hän kehottaa käyttämään Parmesan juustoa. 

Dermato Endocrinology julkaisu, Discovering the link between nutrition and skin aging, listaa ihon terveyttä edistäviä molekyylejä:

Endocrinology

Lopuksi julkaisu painottaa vielä terveellisen ravinnon ja kalorien rajoittamisen tärkeyttä. Eiköhän tuossa tullut kaikki mahdollinen mainittua. 

Älä osta kollageenia lisäravinteena, ainakaan pillerinä. Jos joku mainostaa pillerissään olevan kasvikollageenia, älä osta, koska sellaista ei ole olemassa eikä muutenkaan suun kautta nautittu kollageeni selviydy kollageenina ruoansulatusjärjestelmästäsi.

Ihmeaineena Tri Goundry mainitsee vielä oliiviöljyn ja oliivinlehtiuutteen, joita hän sanoo itse jatkuvasti käyttävänsä.

Hyaluronik happo

Tärkein molekyyli ihon kuivumisen estämisessä on hyaluronik happo, joka auttaa ihoa sitomaan vettä. Auringon valon haitallisia vaikutuksia voidaan myös estää antioksidanteilla sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Dermato Endocrinology julkaisi tutkimusyhteevedon hyaluronik hapon vaikutuksesta ihon ikääntymisen estämisessä.

Hyaluronik happo on kollageenin lisäksi ehkä tärkein tekijä ihon terveydessä, mikä johtuu sen kyvystä sitoa vettä kudoksiin. Tutkimuksen mukaan ihon ikääntyminen johtuu paitsi auringon valosta myös estrogeeni hormonien vähentymisestä, joka johtaa kollageenin rappeutumiseen, ihon kuivumiseen ja jäykistymiseen. 

Hyaluronik happoa esiintyy meillä lähinnä iholla, silmissä ja nivelissä. Sitä on saatavana voiteina runsaasti. Voiteiden tehosta ei ole puolueettomia tutkimuksia eikä edes kosmetiikkateollisuuden tukemat tulokset ole kuin lievästi positiivisia.

Kookosrasva ja öljy.

Kookosöljy

Kookosöljy sisältää laureenihappoa 48%, myristik happoa 16%, palmitoliinihappoa 9,5% , kapryylihappoa 8% ja oleiinihappoa 6,5%. Kookosrasvan koostumus on ihmisen iholle sopiva ja siksi sitä käytetäänkin ihon hoitoon. Ainoa este on, että sillä sellaisenaan eivät kosmetiikkayritykset voi juuri ansaita, koska se on kaikille saatavilla edulliseen hintaan. Tutkimuksissa on kuitenkin todettu kookosöljyn laureenihapon olevan hyvä vähentämään bakteeriperäisiä tulehduksia. Useat tutkimukset ovat myös todenneet laureenihapon auttaneen akneoireiden hoidossa ja jotkut tutkimukset kuvasivat tuloksia lupaaviksi laureenihapon antimikrobisten ominaisuuksien ansiosta haavojen hoidossa.

Aloe Vera.

Aloe vera uute

Muinaiset egyptiläiset kutsuivat Aloe veraa kuolemattomuuden kasviksi, koska sitä käytettiin lääkinnällisiin tarkoituksiin haavojen hoidosta moniin muihin yleisiin vaivoihin.

Aloe vera sisältää runsaan kirjon niin vitamiineja, hivenaineita, entsyymejä, rasvahappoja, hormoneja ja jopa 20 ihmisen 22:sta välttämättömästä aminohaposta.

Tutkimukset vahvistavat, että Aloe veralla on haavoja hoitavia ominaisuuksia, mutta myös UV säteilyn vahingoittamaa ihoa parantavia ominaisuuksia. Lisäksi tutkimuksissa on havaittu Aloe veran ehkäisseen tulehduksia sekä osoittaneen immuunijärjestelmää parantavia vaikutuksia.

Lisäksi tutkimuksilla on todettu Aloe veran omaavan viruksia ja jopa syöpäkasvaimia ehkäiseviä ominaisuuksia.

Ja tietysti Aloe vera on iholle antiseptinen ja kosteuttava voide. Sitä pitäisi hankkia voiteena tai geelinä sellaisenaan ilman kaupallisia lisäaineita.

Jos siis haluat hoitaa ihoasi, käytä puhdasta Aloe veraa ja kookosrasvaa ja vahvista kollageenia hyvillä proteiineilla ja nauttimalla C-vitamiinia luonnon uutteina.

Lopuksi.

Tri. Goundry varoittaa lopuksi aurinkorasvoista, jotka sisältävät parabeeniä tai metalparabeenia. Ne kannattaa syöpävaarallisina tuotteina jättää kauppaan.

Muista sääntö; älä laita ihollesi mitään, mitä et laittaisi suuhusi. Ihon kautta imunesteeseen tai verenkiertoon voi päästä haitallisia molekyylejä.

Tilaa Uutiskirje

Palaa : Etusivulle

Katso; Nuoruuskoodi 1.Enemmän terveitä elinvuosia.

Katso; Nuoruuskoodi 2. Aktivoi viallisten solujen kierrätys.

Katso; Nuoruuskoodi 3. Miksi Ikäännymme, vaikkei tarvitsisi.

Katso; Nuoruuskoodi 4. Mitä käytät, se kasvaa ja vahvistuu.

Katso; Nuoruuskoodi 5. Länsimainen elämäntapa.

Katso; Nuoruuskoodi 6. Nälkä puhdistaa ja parantaa.

Katso; Nuoruuskoodi 7. Sinckairin kirje. Ikääntymistä hidastava elämäntapa.

Katso; Nuoruuskoodi 8. Paasto, liikunta, sauna ja kylmä suihku.

Katso; Paasto. Niukka, rytmitetty ruokavalio pitää vireänä.

Jaa muillekin

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email