Kirjoitettu

Oikea hengitystekniikka kasvattaa aivoja.

Hengitystekniikka

Hengitystekniikka.

Kontrolloitu hengitys meditoitaessa saattaa johtaa aivojen koon kasvuun. Näin varsinkin aivojen alueilla, joissa keskittyminen ja aistihavainnot tapahtuvat. Hengityksen avulla keskittynyt rentoutuminen on sisäänrakennettu keino hallita stressiä. Stressi estää lähes kaiken oppimisen ja häiritsee muistia.

Tutkijat löysivät aivoista pre-Bötzinger complex neuroneja, jotka kontrolloivat rauhoittumista. Näin pystyttiin paikantamaan aivojen alue, jossa hengitys vaikuttaa suoraan tunnetiloihin. Hengitystä muuttamalla voidaan ohjata tunnetiloja ja suhtautumistamme muuhun maailmaan. Joogassa ja meditoinnissa on jo vuosituhansia tiedetty hengityksen olevan oleellinen osa sisäistä rauhoittumista. Yleisesti tiedetään, että rauhallinen nenän kautta tapahtuva hengitys laskee veren painetta ja alentaa stressiä. Varsinkin Pranayama joogaa on käytetty menestyksellisesti tunnetilojen rauhoittamiseen.

The Guardianin artikkelissa kerrotaan tutkimuksesta, jossa todettiin aivojen hippokampuksen ja mantelitumakkeen alueiden aktivoituvan, kun hengitettiin nenän kautta. Kun sitten siirryttiin hengittämään suun kautta, aktivoitumista ei tapahtunut. Tämä ero johtui tutkijoiden mukaan hajuaistin aktivoitumisesta nenän kautta hengitettäessä. 

Nämä ovat hyviä uutisia meille kun pyrimme hallitsemaan stressiä ja negatiivisia tunteita. Lisäksi rauhallinen hengittäminen paransi kykyämme keskittyä ja tehdä aistihavaintoja. Hengitysrytmin ja -tavan vaikutus muistamiseen ja oppimiseen ei ole enää uskon asia. Jokainen pystyy rauhallisesti nenän kautta hengittämällä parantamaan tunnetilaansa ja parantamaan kykyään oppia ja muistaa.

Hengitys tuo happea verenkiertoomme. Ruumiillisessa rasituksessa yritämme hengittää nopeasti suun kautta haukkomalla, jotta lihaksemme saisivat tarpeeksi happea. Kun rasitus on ohi hengitämme rauhallisesti koko keuhkoillamme. Tämä toimii siis toisinkin päin. Kun hengitämme nopeasti ja haukomme happea suun kautta, siirrymme kiihottuneeseen ja jännittyneeseen tilaan. Jos taas hengitämme hitaasti ja syvään nenän kautta olemme rauhallisia ja verenpaine laskee.

Hanki “Muistin kehittäminen” opas. Opas sisältää yli 50 tapaa parantaa oppimista ja muistia. Kaikissa on viitteet tutkimuksiin, joihin väitteet perustuvat.

Opas muistin kehittämiseen
Opas muistin kehittämiseen
 
Jaa tämä kavereille
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *