Oliiviöljyn salaisuus

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email

Välimeren asukkaat.

Välimeren asukkaiden terveys ja pitkäikäisyys on jo vuosikymmeniä askarruttanut tutkijoita. Euroopassa Italian Sardinia ja Kreikan Ikaria kuuluvat maailman Blue Zone alueisiin, joissa ihmiset elävät erityisen pitkäikäisiksi. 

Ranskalaisten ns. ”ranskalainen paradoksi” on jäänyt selvittämättä. Ranskalaiset ovat syöneet vielä 1900 luvulla hyvin eläinrasvapitoista ruokaa, lihaa ja juustoja, käyttäneet runsaasti alkoholia ja silti heillä oli erityisen vähän sydän- ja verisuonitauteja, vaikka juuri noiden elintapojen piti altistaa verisuonien ahtautumiseen ja muihin sairauksiin. 

Ratkaisuksi esitettiin punaviinin resveratrolia ja oliiviöljyä. Myös asukkaat Sardiniassa ja Kreikan Ikariassa käyttivät runsaasti sekä punaviiniä että oliiviöljyä.

Oliko siis sittenkin oliiviöljy salaisuus pitkäikäisyyteen?

Öljyhappo

Oliiviöljy sisältää  70-80 prosenttia öljyhappoa (omega-9), joka ei kuulu terveellisiin omega-3 rasvahappoihin . Tutkijat olivatkin päätymässä siihen, että oliivin sisältämät polyfenolit olivat avain terveysvaikutuksiin, kun mitään muuta syytä ei tuntunut löytyvän.

On myös hyvä ymmärtää, että omega-3 rasvahappoja nimitetään terveellisiksi vain, koska niitä saadaan liian vähän. Ei siis muissakaan luonnollisissa rasvahapoissa ole mitään vikaa – niitä vaan saamme yli tarpeen.

Sirt1.

Oliiviöljyn vaikutus Sirt1 entsyymiin havaittiin 2010 luvulla, mutta Sirt1 entsyymin kuviteltiin olevan vain yksi rasva-aineenvaihduntaan liittyvä entsyymi. Kuitenkin aivan viime vuosina lähinnä Harvardin yliopiston tutkijaryhmä on ollut kiinnostunut öljyhapon vaikutuksesta pitkäikäisyyteen.

Maailman kuuluisimman pitkäikäisyysprofessorin, Harvardin yliopiston, David Sinclairin, mukaan oliiviöljyn sisältämä öljyhappo on ehkä kaikkein potentiaalisin pitkäikäisyysgeenien herättelijä. Sinclair sanoo sen olevan 10-100 kertaa voimakkaampi Sirt1 entsyymin aktivoinnissa kuin resveratrol, jota on tähän asti pidetty tärkeimpänä. 

Sirtuin entsyymit ja NAD+

Sirtuin entsyymit ovat avainasemassa useimpien eliöiden sopeutumisessa vaativiin olosuhteisiin, kuten nälkään. Sirtuin entsyymejä nimitetään tiedemaailmassa yleisesti pitkäikäisyysgeeneiksi, koska ne vahvistavat elimistöä selviytymään vaikeiden kausien yli. 

Öljyhappo aktivoi Sirt1 entsyymiä

Sirtuin entsyymit 1-7 ovat tutkijoiden mukaan tärkeimmät pitkäikäisyyteen ja terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Ne toimivat aineenvaihduntaprosesseissa, kuten insuliinin erityksen säätelyssä ja rasva-aineenvaihdunnassa. Sirtuin entsyymien on havaittu vaikuttavan paitsi ikääntymiseen, myös tyypin 2 diabeteksen estämiseen ja hermoperäisiin sairauksien kuten Parkinsonin taudin estämiseen. Korkeiden Sirtuin1 tasojen on havaittu suojelevan sydän- ja verisuonisairauksilta sekä eräiltä syöpätyypeiltä.

Sirtuin aktivointi.

Sirtuin entsyymit aktivoituvat normaalisti autofagian yhteydessä niukan ravinnon tai paaston aiheuttamalla kalorivajauksella. Myös reipas liikunta aiheuttaa tilapäisen kalorivajauksen, joka käynnistää autofagian ja aktivoi Sirtuin entsyymejä. 

Sirtuin entsyymien käynnistämät tapahtumaketjut liittyvät, kuten myös autofagia, elimistön energian tuottamiseen. Siinä taas tärkein molekyyli on NAD+, joka toimii koentsyyminä energian tuottamiseen liittyvissä prosesseissa. 

NAD+ tasot laskevat iän mukana ja aiheuttavat sitä kautta ongelmia ikääntyneille.  

Pitkäikäisyysgeenit

NAD+ tasot vahvistuvat nuorilla henkilöillä liikunnan ansiosta, mutta ikääntyneillä ei välttämättä näin tapahdu. Näitä tasoja voi korjata B3 vitamiinin johdannaisilla NR ja NMN lisäaineilla. Aivan lopullista, virallista, vahvistusta ei näiden toiminnasta ole. Sirtuin tasojen määrään voidaan vaikuttaa suoraan resveratrolilla ja pterostilbenellä ja uudemman tiedon mukaan siis oliiviöljyn sisältämällä öljyhapolla.

Käytä extra virgin oliiviöljyä.

Oliiviöljy on terveellinen

Öljyhappoa on oliiviöljyssä, pellavaöljyssä kylmäpuristetussa rypsiöljyssä ja avokadossa. Oliiviöljyssä on kuitenkin moninkertaisesti (70-80%) verrattuna muihin. Oliiviöljy on yksi maailman suosituimpia ravintoaineita. Oliiviöljy on siis salaisuus pitkäikäisyyteen. Siksi siitä on markkinoilla suuri määrä väärennöksiä, joita rikolliset markkinoivat erilaisilla tuotenimillä. Extra Virgin oliiviöljyt kuuluvat olla kylmäpuristettuja, mutta maun perusteella on vaikea todeta, onko näin.

Älä siis osta oliiviöljyä kirkkaassa pullossa, koska valo vahingoittaa öljyn koostumusta. Älä myöskään osta halpoja merkkejä. Usein halpuus saadaan aikaan teollisilla prosesseilla.

Lisää pitkäikäisyysgeeneistä seuraavassa artikkelissa.

Palaa Nuoruuskoodi artikkeleiden alkuun.

Jaa muillekin

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email