Posted on Jätä kommentti

Päiväunet auttavat oppimaan ja muistamaan.

Poika nukahtanut

Päiväunet ovat terveellisiä ja auttavat keskittymistä, muistamista ja oppimista.

Enemmän kuin 85 prosenttia nisäkkäistä nukkuu vuorokauden aikana useita lyhyitä jaksoja. 20-30 minuutin unet parantavat oppimista, mielialaa, muistia ja suorituskykyä.

Vaikka päiväunet eivät oikein sovikaan nykyajan rytmiin, monet kuuluisuudet kuitenkin nukkuivat päiväunia. Winston Churchill, John F. Kennedy, Ronald Reagan, Napoleon, Albert Einstein, Thomas Edison, ja George W. Bush olivat tunnettuja päiväunien ottajia.

Muinaiset roomalaiset nukkuivat  tutkijoiden mukaan kahdessa vaiheessa, lyhyet unet päivällä ja pidemmät yöllä. Tutkimuksissa on havaittu päiväunien piristävän paremmin kuin reilu kahviannos. Useat tutkimukset osoittavat, että uni parantaa muistia ja oppimiskykyä, koska uni järjestelee aivoissamme päivän tapahtumia. Kun aivot saavat lepohetken päivälläkin, mieli kevenee, yleinen terveydentila paranee ja burnout´in riski pienenee.

Päiväunien pituus.

Yleisesti päiväunien pituudeksi suositellaan 20-30 minuuttia. Dr Mednick kuitenkin suosittaa 90 minuutin päiväunia kello 13 ja 15 välillä. 90 minuuttia on ns. Circadian rytmi, jossa kaikki unen vaiheet käydään läpi.

Loughborough yliopiston tutkijat suosittelevat ns. ”Caffeine nap” päiväunia. Tässä metodissa juodaan kuppi kahvia ja otetaan sitten nokoset. Kahvin kofeiini herättää automaattisesti 20 minuutin kuluttua.

Päiväunien hyödyt.

Dr Emeran Mayerín mukaan myös suolistomme osallistuu unen aikana kehoa parantaviin toimiin tasapainottamalla tunteitamme ja yleistä terveydentilaamme. Tästä huolehtivat suolistossamme olevat bakteerit. Elimistössämme on bakteereja kymmenen kertaa enemmän kuin omia solujamme, vaikka nämä mikrobit painavat vain pari kiloa yhteensä.

Tieteiskirjailija Daniel Pink neuvookin suorittamaan aamupäivällä tarkkaavaisuutta vaativia asioita,  illalla luovuutta korostavia asioita ja keskipäivällä ottamaan pienet unet. Keskipäivällä ei hänen mukaansa kannata tehdä mitään tärkeää.

Daniel Pinkin mukaan päiväunet:

parantavat muistia,

auttavat ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia,

parantavat lyhytkestoista ja asssosiatiivista muistia,

parantavat mielialaa, valppautta ja älyllistä suorituskykyä,

vahvistavat immuunijärjestelmää ja alentavat verenpainetta,

parantavat valppautta liikenteessä.

Kreikassa suoritetussa 23 000 henkilön tutkimuksessa havaittiin, että päiväunia nukkuvien henkilöiden sydäntaudista johtuva kuoleman riski oli 37 prosenttia pienempi kuin muilla.

 

Varaa sinäkin siis lounastauostasi 20 minuuttia päiväunille. Älä senkään jälkeen tee pariin tuntiin mitään erityisen tärkeää.

Opiskelija

Poika nukahtanut

Jos olet opiskelija oppimisesi tehostuu valtavasti. Päiväunen aikana aamulla opiskellut asiat painuvat muistiin paremmin. Samoin tapahtuu myös illalla opiskelun kohdalla. Keskipäivällä kannattaa siis ottaa nokoset ja käydä sen jälkeen vaikka lenkillä.

Lisää hyödyllisiä ohjeita oppimiseen ja muistamiseen.

 

Tehokas opiskelu

Muistin kehittäminen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Jaa tämä kavereille
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *