Kirjoitettu

Paranna muistiasi 30% tai jopa 100%

Aivot ja muisti

Paranna muistiasi, erityisesti työmuistia ja muistiinpainamista  merkittävästi kohdennetuilla treeneillä.

Kokonaisvaltaisesti aivojen toimintaan voi vaikuttaa parhaiten elintavoilla: liikunnalla, ravinnolla, harrastuksilla ja sosiaalisella aktiivisuudella.

Medical News Today julkaisi Johns Hopkins yliopiston tutkimuksen muistin treenaus-sovelluksesta. Tätä tutkimusta on referoitu laajasti. Myös Suomessa Tieteen Kuvalehti julkaisi artikkelin tästä.

Tutkijat havaitsivat toisin kuin monissa aiemmissa tutkimuksissa, että yksi sovellus selvästi paransi työmuistia paremmin kuin muut.

Tutkimuksessa verrattiin kahta työmuistin treenaamiseen tarkoitettua tunnettua sovellusta:

Dual n-back

Complex span

Tutkimukseen osallistui 136 aikuista, jotka harjoittelivat yhden kuukauden ajan 30 minuuttia kerralla 5 päivänä viikossa eli yhteensä 10 tuntia.

Dual n-back menetelmää käyttävillä työmuisti parani 30% ja Complex Span menetelmällä 15%.

EEG aivosähkökäyrällä mittaamalla havaittiin aivojen otsalohkossa selviä muutoksia varsinkin Dual n-back menetelmää käyttävillä.

Katso lyhyt video tästä menetelmästä.

https://youtu.be/vZZPMcs482M

Harjoitusvideo Complex Span menetelmästä.

https://youtu.be/wp4z41Jax6g

Useat tiedealan mediat julkaisivat tämän tutkimuksen sivustoillaan. On silti hyvin tärkeää, että osaamme  ”lukea” tutkimuksen tuloksia.

Nämä Dual n-back ja Complex Span sovellukset treenaavat keskitetysti

tarkkaavaisuutta ja

lyhytkestoista ns. työmuistia

Työmuisti ja keskittymiskyky ovat ratkaisevan tärkeitä uuden oppimiselle. Mitään ei siirry pitkäkestoiseen muistiisi ellet ole kiinnostuneesti ja tarkkaavaisesti keskittynyt. Silloin työmuistisi valmistelee muistikuvasi tallentamista varten. Paranna muistiasi treenaamalla työmuisti kasvaa kokoa ja säilyttää tiedot pidempään sekä valmistelee tiedot säilömuistiin tallennettavaksi.

Työmuisti sijaitsee otsalohkossa ja sen harjoittamisen seurauksena aivojen hermosolujen dynaaminen verkosto kasvaa, verisuonien määrä lisääntyy, ns. valkoisen aineen yhteydet muualle aivoihin paranevat ja hermosolujen organisoituminen muuttuu lisäten ja mahdollistaen yhteyksiä muualle aivoihin.

Dual n-back ja Complex Span eivät paranna pitkäkestoista muistia eivätkä myöskään kehitä älykkyyttä. 10 tunnin harjoittelun tulokset olivat selviä, mutta harjoittelun tulokset hiipuvat ajan myötä, jos harjoittelu lopetetaan. Samoin kuin voit jumpata hauista tai pohjelihaksia tietyillä harjoituksilla, samoin voit treenata aivojesi eri osa-alueita. Saavutettujen tulosten säilyminen edellyttää kuitenkin jatkuvaa harjoittelua, joskin vähän kevyemmin.

Jos haluat tehostaa aivojesi toimintaa laaja-alaisemmin ja ilman tehotreenejä, kannattaa tutustua ”Kehitä muistiasi” oppaaseeni. Opas kertoo miten tutkimusten mukaan aivotoimintaa voidaan aktivoida laaja-alaisesti jokapäiväisessä elämässä ilman ”pakkopullaa” oikeilla elämäntapavalinnoilla.

Kehitä muistiasi

Jos haluat tutustua muihin parhaiksi reitattuihin muistin kehittämissovelluksiin, hanki oppaani ”Sovellukset muistin kehittämiseksi”. Ne kehittävät aivojasi ja muistiasi laaja-alaisemmin kuin Dual n-back, vaikkakaan niissä ei ole saatu yhtä hyviä tuloksia työmuistin osalta.

Sovellukset muistin kehittämiseen

Jos taas haluat oppia muistitekniikoita tai muistikikkoja, löydät niitä sivustoltani ”Muistitekniikat” kohdasta. Varsinkin ”Muistipaikka” -menetelmän käyttäjät ovat tutkimuksissa saavuttaneet parhaat ja pysyvimmät tulokset.

Muistitekniikat

Voit myös opetella yksinkertaisia Muistikikkoja tilaamalla ilmaisen pikakurssin sähköpostiisi.

Muistikikat muistin avuksi

Voit vielä harjoitella ilmaisella ”Aivojooga” pikakurssilla tilaamalla sen tästä sähköpostiisi. Tämä ”aivojooga” on Hollantilaisen Radboudin yliopiston  tutkimuksissa todettu kaksinkertaistavan muistikyvyn 40 päivän harjoituksella 30 minuuttia päivässä. Yllättävää tässä tutkimuksessa oli, että saavutettu muistin parantuminen säilyi, vaikka harjoittelu lopetettiinkin.

Kehitä mielikuvitustasi

 
Jaa tämä kavereille
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *