Siirry suoraan sisältöön

Sirtuin Pitkäikäisyysgeenit

Syy ikääntymiseen ei varsinaisesti löydy DNA:n geeneistämme. Se löytyy jokaisen solumme sisällä toimivista Sirt tai Sirtuin entsyymeistä, joita yleisesti kutsutaan geeneiksi, vaikkeivät ne sijaitsekaan DNA:ssa.

Harvardin professori, David Sinclair, julkaisi 2019 kirjan ”Why we age and why we don´t have to”. Miksi ikäännymme, vaikkei tarvitsisi.  Hän on uranuurtaja pitkäikäisyysgeenien tutkimuksissa.

Sinclair

Evoluutio

Sirtuinit ovat kehittyneet alkeellisiin eliöihin jo satoja miljoonia vuosia sitten sopeuttamaan eliöitä, tai soluja, energian saantiin liittyviin vaihteluihin. Kylmiin tai kuiviin kausiin, jotka johtuvat maan navoilla tapahtuvista lämpötilan muutoksista. Ne taas aiheuttavat ilmavirtauksia vuodenaikojen mukaan kaikkialle maapallolla. 

Elämän rytmi maapallolla
Elämän rytmi

Tasapaino ja hormeesi

DNA:saamme on geenejä, jotka edistävät pitkäikäisyyttä, mutta myös toisia, jotka edistävät kasvua ja lisääntymistä.

Pitkäikäisyysgeenit ovat geenejä tai entsyymejä, jotka käynnistävät elimistön sopeutumisprosessin. Nämä ovat pitkiä tapahtumaketjuja, jotka vahvistavat kehon prosesseja laajamittaisesti. Koko evoluutio perustuu hormeesi (sopeutumis-) ilmiöön. Ärsykkeet kuten nälkä, fyysinen rasitus ja lämpötilan vaihtelu saattavat elimistön tasapainon (homeostaasi) järkkymään, jolloin syntyy tapahtumaketju, joka pyrkii palauttamaan tasapainon käynnistämällä pitkäikäisyysgeenejä (vitagens, longevity genes).

Balance

Elimistö hakeutuu tasapainoon muuttamalla toimintojaan tilanteeseen sopivaksi. Nälkään reagoidaan ottamalla vararavinto käyttöön ja sen jälkeen hidastamalla aineenvaihduntaa, kylmään reagoidaan lisäämällä ruskeaa rasvaa, kuumaan reagoidaan hikoilemalla, fyysiseen rasitukseen reagoidaan kasvattamalla lihaksia, kasvien polyfenoleihin reagoidaan kasvattamalla sietokykyä jne. Monet eliöt ovat sopeutuneet vaativiin olosuhteisiin paljon radikaaleimmilla tavoilla, kuten säätelemällä lisääntymistä tai horrostamalla.

Sirt pitkäikäisyysgeenit saavat kasvit ja useimmat eliöt horrostamaan kylmän tai kuivan kauden ajaksi. Jotkut lähtevät tuhansien kilometrien muuttomatkalle. Sirt pitkäikäisyysgeenit reagoivat voimakkaasti ravinnon / energian puutteeseen. 

Evoluutio on valinnut polun, jossa kukin eliö voi tasapainoilla kasvun ja levon välillä. Pääsääntöisesti ravintoketjun yläpäässä olevat eliöt ovat pitkäikäisiä, kookkaita ja lisääntyvät hitaasti. Ravintoketjun alapäässä pitkäikäisyydellä ei ole arvoa, koska saaliiksi joutumisen riski on suuri. Nämä eliöt kasvavat ja lisääntyvät nopeasti

Myös Yoshinori Ohsumin Nobel palkitut autofagia tutkimukset ovat osa  ravintotilanteeseen sopeutumista pysäyttämällä elimistön kasvun ja aloittamalla viallisten solujen kierrätyksen.

Viallisia ja tarpeettomia soluja aletaan kierrättää paitsi ravinnon niukkuuden aikana, myös liikunnan aiheuttaman rasituksen johdosta.

Sirtuinit, mitokondriot ja NAD

Solujemme mitokondrioissa, voimalaitoksissa, sijaitsee seitsemästä Sirt geenistämme kolme, Sirt3, Sirt4 ja Sirt5. Mitokondriot tuottavat soluillemme energiaa, ATP-molekyyliä. Niiden toimintaa säätelee eniten NAD+ koentsyymi.

Iän mukana NAD+ entsyymin määrä laskee voimakkaasti. Se johtaa energian vähentymiseen, mikä taas johtaa energian kulutuksen eli liikkumisen vähenemiseen. Liikkeen väheneminen taas johtaa NAD+ tuotannon alentumiseen.

Noidankeha

Noidankehä voimistaa itse itseään ikääntyessämme.

Nad

Hormeettinen reaktio

Molemmat aiheuttavat mitkondrioissa ns. hormeettisen ärsytysreaktion, joka saa mitkondriot tuottamaan lisää NAD+ entsyymiä ja siten aktivoimaan Sirt entsyymit puolustusreaktioihin. 

Alentunut NAD+ taso on korjattavissa elimistön sisäisillä toimenpiteillä eikä välttämättä vaadi ulkopuolista ravintolisää. Riittää kun AMPK energiasensori havaitsee rasituksen ja käynnistää korjaavan tapahtumaketjun. Näin rasitus ja ärsytys laukaisevat reaktion, jolla noidankehästä on mahdollista irtaantua. 

Jos taas syöt runsaskalorisia, mutta huonosti ravitsevia pikaruokia etkä rasita elimistöäsi liikkumalla, ei myöskään NAD tuotanto käynnisty. Helppo elämä ja kylläisyys palauttavat kehomme huolettomaan lepotilaan, ja pitkäikäisyysgeenit passivoituvat.

Pätkäpaastot ja reipas liikunta ovat tehokkaimmat menetelmät lisätä terveyttä ja terveitä elinvuosia. Ne aktivoivat pitkäikäisyysgeenejä ja nostavat energiantuotossamme tarvittavan NAD+ koentsyymiin määrää.

Sirtuin geenit

Vaikutusta voidaan tehostaa monin tavoin. Sijoittamalla liikunnan paaston loppuun syvennämme autofagiaa: viallisten solujen ja molekyylien kierrättämistä ja DNA korjaustoimintoja. Molemmat näistä auttavat saamaan lisää terveitä elinvuosia aktivoimalla pitkäikäisyysgeenit.

Sirt1 ja rytmi

Lisäksi luontaisen auringon valoon perustuvan rytmimme laiminlyöminen sotkee varsinkin Sirt1 geenin toiminnan ja sitä kautta elimistön korjaustoimenpiteet jäävät tekemättä. Luontaisen rytmin noudattaminen parantaa rakentavaa, syvän unen laatua. Paaston ja liikunnan lisäksi elimistömme siis tarvitsee rytmityksen, jolloin unellakin on mahdollisuus olla sekä fyysisesti että henkisesti rakentavaa. 

Ne, joilla luonnollisten keinojen noudattaminen on syystä tai toisesta vaikeaa, voivat tehostaa pitkäikäisyysgeenien aktivoitumista luonnollisilla ravintolisillä kuten resveratroli, kurkumiini, kversetiini ym.

Ravinnon ja ravintolisien käyttö yksinomaan saattaa osoittautua veden kantamiseksi kaivoon, varsinkin, jos ravintomme jo sisältää tarvittavat ainesosat. Jos siis vika on NAD:n valmistamisessa, ei ylimääräisten rakennusaineiden haaliminen välttämättä ratkaise ongelmaa. Jos koneet tehtaassa ovat rikki, ei raaka-aineiden lisää haaliminen lisää tuotantoa.

NAD+ määrän lisääminen ravintolisillä, kuten suosituksi tullut NMN, on haasteellista, koska varsinkin ikääntyneillä CD38 entsyymi pyrkii tuhoamaan NMN ja NAD molekyylejä.

Laajempaa tieteellistä todistusaineistoa löytyy tästä kattavasta (Biogerontology) tutkimusten yhteenvedosta ”Sirtuins, a promising target in slowing down the ageing process”. Samasta tutkimuksesta olen kerännyt tärkeimmät kaaviot Sirtuin entsyymien toiminnasta.

Sirt geenien tehtäviä:

  • Sirt1: DNA korjaus, aineenvaihdunta ..
  • Sirt2: Solun elinkaaren kontrolli….
  • Sirt3: Mitokondriot, ATP energian tuotanto….
  • Sirt4: Aineenvaihdunta, DNA korjaus…
  • Sirt5: Munuaiset, maksa, urea kierto…
  • Sirt6: DNA korjaus, telomeerit, kolesteroli….
  • Sirt7: Solun elinkaari, rRNA transkriptio…
Sirtuin CR

 

Voit avata alla olevat taulukot suurempina klikkaamalla ne auki uudelle välilehdelle.

Sirtuins 1-4
Sirtuins 5-7

Hanki kirjani Nuoruuskoodi.

Siinä on yli 1000 tieteellistä tutkimusviitettä ja varsinkin useita Nobel palkittuja tutkimuksia.

Hanki siis kirja verkkokaupasta tai myymälästä.

Adlibris.comsuomalainen.comakateeminen.combooky.fiprisma.com,  cdon.com

Aiempia blogikirjoituksia sivustollani

Mitä ikääntyminen on?

Hengitä nenän kautta.

Kehon sisäiset kellot

Auringon infrapunavalo

Nuoruuskoodi; Pilleri vai elämäntapa

Esivanhempiemme elämän rytmi

Pitkäikäisyysgeenien aktivointi

Oliiviöljyn salaisuus

Mikä on Nuoruuskoodi

Sisäisen kellon rytmi syksyllä

Nuoruuskoodi 1. Enemmän terveitä elinvuosia

Nuoruuskoodi 2. Aktivoi viallisten solujen kierrätys

Nuoruuskoodi 3. Miksi ikäännymme vaikkei tarvitsisi

Nuoruuskoodi 4. Hormeesi. Mitä käytät se kasvaa ja vahvistuu

Nuoruuskoodi 5. Länsimainen elämäntapa

Nuoruuskoodi 6. Nälkä puhdistaa ja parantaa

Nuoruuskoodi 7. Sinclairin kirje. Ikääntymistä hidastava elämäntapa

Nuoruuskoodi 8. Paasto, liikunta, sauna ja kylmä suihku

Nuoruuskoodi 10. Saunan terveyshyödyt

Nuoruuskoodi 11. Kylmä karaisee

Nuoruuskoodi 12. Liikunta on lääke

Nuoruuskoodi 13. Pätkäpaastot ja paastopätkät

Nuoruuskoodi 14. Uni on yöhuolto

Nuoruuskoodi 15. Elämän rytmi

Nuoruuskoodi 16. Pysy solakkana

Nuoruuskoodi. Päiväunet

Nuoruuskoodi 17. Immuunipuolustus

Nuoruuskoodi. Mustikka parantaa muistia

Nuoruuskoodi 19. D vitamiinin vajaus ja Covid-19

Nuoruuskoodi 18. Paasto terävöittää aivot

Nuoruuskoodi 19. Hengitä hitaasti

Jaa muillekin

TiLAA UUTISKIRJE

Kirjoitan uutiskirjeessäni vain sellaisista asioista, joista ei muussa mediassa ole kovin syvällisesti uutisoitu. Ymmärrän, että aikasi on tiukilla ja keskityn vain oleelliseen.