Kirjoitettu

Tarinat ovat aivoille hyväksi.

Opiskelija

Ravinto- ja kuntoilusivut lupaavat terveempää ja pidempää elämää, parempaa ulkonäköä, tehokkuutta ja menestystä. Lukemisharrastus voisi luvata samaa. Nyt puhutaan nimenomaan tarinoiden lukemisesta, ei sähköpostien tai sosiaalisen median selaamisesta, ei edes sanomalehtien lukemisesta.

Aivomme tarvitsevat kaikkia näitä kolmea,

  • hyvää ravintoa,
  • liikuntaa ja
  • tarinoita.

Lukemista harrastavat saavat 23 kuukautta lisää elinaikaa. Näin todetaan Yalen yliopiston tutkimuksessa, joka on julkaistu Social Science and Medicine -tiedejulkaisussa. Lukeminen on aivojen voimaharjoittelua.

Emory yliopiston tutkimuksessa todettiin lukemisen parantavan aivojen neuronien välistä tiedon kulkua. Tarinoiden lukeminen asettaa lukijan päähenkilön saappaisiin, jolloin hän alkaa nähdä, kuulla ja tuntea kuin päähenkilö. Se on kuin matka toisen henkilön elämään. Tosin jokaisen lukijan matka muotoutuu visuaalisesti ja tunnemaailmaltaan omanlaisekseen.

Tarinoiden lukeminen on aivoille monipuolisesti aktivoivampaa kuin ristisanojen ratkominen tai shakin pelaaminen tai ylipäätään mikään muukaan looginen treenaus.

Pittsburgin Carnegie Mellon yliopiston tutkijat havaitsivat lukemisen kasvattavan aivojen valkoisen aineen määrää 8-10 vuotiailla lapsilla. Lukeminen kasvattaa sekä loogista että emotionaalista älykkyyttä. Tämä on havaittu useissa tutkimuksissa.

Lukeminen edellyttää aivoilta kirjainsymboolien tuntemista ja kykyä koodata kirjainjoukko sanoiksi, sanat lauseeksi ja lauseen sisältö loogiseksi merkitykseksi. Kun vielä eläytyy tekstin sanomaan, alkaa aivoissa varsinainen ilotulitus.

Kuuluisan neorologin Neil Nedleyn mukaan Television katselu vaivuttaa meidät lähes hypnoosin kaltaiseen passiiviseen tilaan, jossa aivomme ja elintoimintomme surkastuvat. Televisiota katsottaessa seuraamme 2D kuvaa, jossa meillä ei ole vaikutusmahdollisuutta ja aivomme passivoituvat. Samaistuminen tarinoihin televisiossa tapahtuu valmiiksi pureskeltuna.

Tarinoiden lukeminen parantaa  muistia, koska juonen seuraaminen edellyttää tarinan henkilöiden nimien muistamista ja myös tarinan tapahtumien yksityiskohtienkin muistamista. Emme useinkaan lue koko kirjaa kerralla. Kun sitten jatkamme lukemista, palautamme mieleemme aiemmat tapahtumat.

Lukeminen opettaa meitä keskittymään tarinaan toisin kuin sähköpostien, facebookin tai twitterin lyhyet viestit.

Lukeminen lievittää stressiä viemällä lukijan toiseen maailmaan, jossa ei ole omia murheita.

Lukemisen vaikutukset aivoille ovat parhaimmillaan, kun luemme tarinoita. Asiapitoiset tekstit eivät vaikuta lainkaan samalla tavalla, koska niitä emme yleensä koe henkilökohtaisina.

Tarinoiden lukeminen on erityisen tärkeää lapsille. NCU yliopiston professori Jennifer Duffy sanoi, että puhutut ja kirjoitetut sanat ovat lapsen aivojen kehityksen rakennuspalikoita, joilla lapsen mieli kasvaa. Lapsi oppii kuuntelemaan, kuvittelemaan ja löytämään uusia asioita. Paljon lukemista harrastanut lapsi osaa myös ilmaista itseään empaattisesti, selkeästi ja ymmärrettävästi, koska hän on oppinut asettumaan kuulijan asemaan.

Runous on välimuoto tarinan kerronnasta ja musiikista. Exterin yliopiston tutkijat havaitsivat runouden stimuloivan aivojen oikeata puoliskoa musiikin lailla. Runon lukemisen yhteydessä aktivoituivat myös erityisesti muistiin liittyvät aivoalueet.

Kehitä kykyäsi muistaa ja oppia.

Hanki opas ”Muistin kehittäminen”.

Oppaassa on lähes sata tapaa parantaa muistia. Jokaisessa on viittaukset tutkimuksiin, joihin ne perustuvat.

Et sitoudu mihinkään muuhun. 

En pyydä henkilötietojasi.

Jos et ole tyytyväinen, palautan rahasi. Ei tarvitse antaa henkilötietoja. 

Latauslinkin saat maksettuasi oppaan.

Lataa opas laitteellesi.

Kehitä muistiasi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katso sisältö.

Kehitä muistiasi – Johdanto

Miten muisti toimii ?

Aivojen rakenne

Miten unohtaminen tapahtuu ?

Kertaa oikealla tekniikalla

Ikääntymisen vaikutus aivoihin ja muistiin

 Muistisairaudet

Älykkyytemme on laskussa

Opiskele uusi taito

Musiikki (soita, laula, kuuntele)

Käytä kaikkia aistejasi

Ole sosiaalinen

Tee jotain uutta ja yllättävää

Riko rutiini

Kävele muistisi kuntoon

Kuntoilu

HIIT harjoittelu

Nuku kunnolla

Ohjeita unettomuuteen

Pidä taukoja

Stressi

Huumori

Älä syö liikaa

Terveellinen ravinto

  • D-vitamiini
  • Probiootit ja kuitupitoinen ravinto
  • B12 vitamiini
  • C-vitamiini
  • Luteiini
  • Vihreä tee
  • Kahvi
  • Kurkuma, curry
  • Marjat
  • Omega-3 rasvahapot parantavat aivoja
  • Paasto

Ruoka-aikojen rajoittaminen

Keskity

Unelmointi ja motivaatio

Säännölliset ruokailu- ja nukkuma-ajat

Lue kirjoja ja runoja

Pikalukeminen

Kirjoita

Kirjoita käsin

Harrasta vaikka kokkaamista

Harrasta joukkuepelejä

Matkustele

Pelaa mitä tahansa, muttei yksin

Tietokonepelit

Sovellukset muistin treenaamiseen

Oikea hengitys

Jooga

Tee aivojooga harjoituksia

Super Brain Jooga

Mindfullness ja meditointi

Muista salasanasi

Muistikikat

  • Ryhmittäminen
  • Agronyymit
  • Think big
  • Linkitys PEG esineeseen
  • Linkitys PEG esineeseen 2
  • Muistipaikat ja reitit
  • Tarina
  • Avainsanat
  • Muista numerot, salasanat, vuosiluvut jne. kuvina
  • Muista nimet

Muistikömmähdykset

Lataa opas

Jaa tämä kavereille
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *