Muistikortit

Muistikortit Oppaat Paketti sisältää kolme opasta Anki muistikorttien käyttöön:
Anki Kielet
Anki muistiinpanojen teko
Anki, nimien, luetteloiden, tunnusten ym opettelu

Opaspaketti on merkitty tummalla ikonilla

Vaalea ikoni on yksittäinen opas, jonka voit ostaa irrallaan opaspaketista.

  1. Kiitos Ilkka.? Minua kiinnostaa aihe mikä ruoka, ja miten itse voi vaikuttaa aivojen toimintaan, ja onko alzhaimen tauti periytyvää? Äidilläni todettu. Miten voin estää etenemistä?
    Ystävällisin terveisin,
    Raili

    • Hei Raili
      En ole lääkäri. Olen vain muistista ja aivoista kiinnostunut henkilö. Olen opiskellut harrastuksena jo monta vuotta.
      Alzheimerin taudista tiedän ettei se ole periytyvää, mutta taipumus saattaa olla.
      Jos noudatat ohjeita “Kehitä muistiasi” oppaastani, voit varmasti välttää taudin. Samoilla ohjeilla jo taudin saanut voi ehkä hidastaa sen etenemistä.
      Paras tapa on liikkua paljon, koska liikunnassa jokainen lihas kommunikoi aivojen kanssa ja pitää siten aivot virkeinä.
      Ruokavaliokin on tärkeä. Omega-3, vitamiinit D ja C, kasvikset ja marjat. Ja tietysti nuo luteinin lähteet lehtikaali, pinaatti jne.
      Voit ostaa oppaani täältä: https://oppimis-ja-muistitekniikat.fi/tuote/muistin-kehittaminen/
      Jos ostaminen kaupasta tuntuu hankalalta voin myös lähettää sen sinulle.

      Terveisin
      Ilkka

  2. Hei,
    en löytänyt hintaa oppaalle: Muistin kehittäminen?

    terv. Rea

  3. On hyvä muistaa tärkeitä asioita, mutta miksi muistaa myös täysin itselle merkityksettömiä juttuja ja myös sellaisia, mitä haluaisi myös unohtaa? Joskus kaipaisi nappia josta voisi pyyhkiä ikävät ja toistuvat muistot, jotka aiheuttavat vaan pahaa mieltä.

    • Luonto lienee nähnyt tarpeelliseksi, että muistamme myös ikävät asiat, jotta osaamme seuraavalla kerralla välttää niitä. Toistuvat asiat muistamme, koska jälleen kehityksessä toistuviin asioihin varatuneet aivot ovat pärjänneet paremmin. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että negatiiviset asiat helposti dominoivat muistiamme. Auttaa kai varautumaan huonoihin vaihtoehtoihin.

  4. Mistä voisi saada pikaluku harjoitus kirjan tai tietokoneella toimivan harjoitusta?

  5. Nasevaa tekstiä innostavalla tyylillä kirjoitettu. Aihe on tärkeä ja pysytään asiassa, ei luvata mitään, mutta todetaan olennainen. Lukijalle jää johtopäätösten teko, taustatietoon tutustuminen kykynsä mukaan ja mahdollisiin toimiin ryhtyminen. Polku on mitä edetä.

  6. Ihan jees, tiesin ennestään jo aika paljon oppaassa käsiteltävistä asioita. Odotin hiukan enemmän, mutta heille jotka eivät eivät niin paljon asiaan ole tutustunut niin varmasti hyvä opas. Paljon viittauksia toisiin teoksiin jotka hiukan häiritseviä lauseiden välissä.

  7. Hieno kirjoitus!
    Kaksi vuotta pätkäpaastoa ja kaiken lisätyn sokerin karttamista takana.
    15kg kevyempi ja taakse jäänyttä aikaa on lounaan jälkeinen täysi voimattomuus.
    Paljon freesimpi olo ja jaksaa käydä lenkilläkin. Kuukauden-kahden välein kolmen päivän paastoa olen myös toteuttanut ja yllättävän helposti sujuu!

    • Hienoa. Vanhemmiten korostuu ajatus, että yli 18 tunnin paaston aikana elimistöstö kierrätetään väärin tai puutteellisesti toimivat solut. Uskotaan, että todennäköisyys sairastua syöpään siten pienenee.

  8. Kiitokset tästä hienosta ja valaisevasta tekstistä. Itse aloitin paastojen pitämisen n 45 vuotta sitten luettuani sen ajan paastokirjoja, joissa kerrottiin monenlaisista parantumisista, kasvaimet, paiseet, kaikenlaiset taudit ym katosivat ja näkökykykin parani. Jo silloin oli havaintoja siitä, että keho kuluttaa sairaat osat ja tervehtyminen tapahtuu. Paastosin 2 kertaa vuodessa 1-2 viikon paastoja. Jos oli työssä kiireinen aika, aloitin paaston, koska silloin olin virkeämpi. Hienoa että nyt on lääketieteellisesti myös voitu todistaa, että paasto oikeasti parantaa ja virkistää. Nyky ihmisen on kuitenkin vaikea ja outoakin paastota, joten pienin askelin voi edetä itsensä parantamisessa. Tietynlaista vahvuuttakin tarvitaan, koska ruokaa on tarjolla jokapuolella ja keho ilmoittelee herkästi, että olisi nälkä, jolloin on houkutus ryhtyä napostelemaan ja ketoosi ei pääse alkamaan. Tämä kirjoitus antaa hyviä vinkkejä joilla voi aloittaa ketodieetin varovaisesti edeten. Tietoa pitäisi saada jakaa eteenpäin.

    • Hienoa kuulla, että on toiminut. Olen nähnyt jonkin verran tutkijoiden kertovan, että useat lyhyet paastot ovat jopa tehokkaampia kuin muutamat pitkät. eli 3-5 18 tunnin paastoa viikoittain olisi parempi kuin muutama viikon tai kahden paastoa vuodessa. En ole törmännyt tutkimuksiin, jotka tuon todistaisivat, mutta voi olla tottakin. Useat pätkäpaastot viikossa ovat kyllä helppo toteuttaa, kun alkuun pääsee. Hyvää jatkoa sinulle.
      Terveisin Ilkka Liukas

  9. Pätkäpaastolla on positiivisia vaikutuksia aivotoiminnan lisäksi moniin kroonisiin sairauksiin. Mites ikäihmiset joita uhkaa sarkopenia eli lihaskato. Paasto laihduttaa. Itse olen ikääntynyt enkä haluaisi yhtään laihtua enkä menettää lihaksia.

    Haluaisi kokeilla kirkastuvatko aivoni.

    Pirkko

    • Paasto laihduttaa helposti. Jos lisäät ateriaasi reilusti hyvää rasvaa, saat tarvittavan kalorimäärän kasaan. Oliiviöljy, kookosöljy, voi, kerma, pähkinät, avokado.