Muistin kehittäminen

 

19,90 

Muistin kehittäminen

Pidä muististasi huolta

25 ikävuoden jälkeen aivojemme hermokytkökset alkavat haalistua ja hävitä nopeammin kuin uusia syntyy. Muistot haalistuvat, koska aivoissa on rajallinen määrä neuroneja. Uudet muistot pyyhkivät pois vanhempia, jo laimenneita muistoja.

Neuronien kytkökset vähenevät ellemme aktivoi aivojamme ja muistiamme. Aivomme aktivoituvat vasta, kun haastamme niitä opiskelmalla uusia asioita, kieliä, musiikkia ja harrastamalla. Tiiviit sosiaaliset kontaktit haastavat aivojamme joka hetki, kun tulkitsemme toisten ihmisten sanoja, eleitä ja tunteita.

Muistin kehittäminen tapahtuu helposti arjen valinnoilla.  Muistista huolta pitävä elämäntapa piristää aivojasi, helpottaa stressiä ja lisää onnellisuuden tunnetta.

Yleensä kuvittelemme, että muistin kehittäminen ja parantaminen vaatii harjoituksia, joissa yritämme muistaa lukusarjoja, nimiä, luetteloita jne.

Kuvittelemme myös, että älykkyytemme ja muistimme on meille annettu jo geeneissä. Tutkimukset todistavat, että sekä älykkyyttä että muistia voi kehittää läpi elämän.

Muistin kehittäminen on mahdollista sinullekin eikä se ole vaikeaa.

Parhaiten muistin kehittäminen tapahtuu arkielämän valinnoissa. Samalla parannat myös muuta hyvinvointiasi.

Muisti on muistosi..

Sinä olet aivosi ja aivosi ovat muistisi. Kaikki muu sinussa voidaan korvata varaosilla.

Sinä olet ajatuksesi, tunteesi, muistosi, tietosi, taitosi. Näistä sinut tuntee perheesi, ystäväsi ja työtoverisi.  

Huolehdi tärkeimmästä omaisuudestasi. Se ei ole vaikeaa. Se on elämäntapakysymys.

Valitse tästä oppaasta itsellesi sopivat tavat pitää huolta ja kehittää aivojasi ja muistiasi.

Katso myös oppaan sisällysluettelo selaamalla alaspäin.

Oppaan voit  ladata laitteellesi, kun olet maksanut ostoksesi.

Sisällysluettelon näet tästä.

En luovuta tietojasi minnekään.

Et sitoudu mihinkään muuhun kuin tähän oppaaseen.

Jos et ole tyytyväinen, palautan rahasi.

Osta opas tai lue lisää alla.

Kuvaus

Muistin kehittäminen on mahdollista iästä riippumatta eikä vaadi mahdottomia.

Vähävirikkeinen elämäntapa passivoi aivoja ja yksinkertaistaa maailmankuvaamme ja minäkuvaamme. Neuronien kytkökset vähenevät ellemme aktivoi aivojamme ja muistiamme.

Liikkuminen virittää aivojamme. Näin tapahtuu jo pelkästään siitä syystä, että jokaisesta lihaksestamme on suora hermoyhteys aivoihimme. Aivot hoitavat lihaksiemme liikkeitä automaattiseti tavalla, jonka olemme harjoitelleet.  Aivomme ovat rakentuneet niin, että levätessämme aivommekin lepäävät ja liikkeelle lähtiessämme aivomme valpastuvat. Tutkimukset osoittavat, että muistimme paranee liikunnan ansiosta. Jopa älykkyytemme kasvaa ruotsalaistutkimuksen mukaan, kun liikumme aktiivisemmin.

Muistin kehittäminen perustuu aina ensimmäisenä keskittymiseen.  Kun opit keskittymään kunnolla, annat pitkäkestoiselle muistillesi mahdollisuuden tallentaa muistettavaksi haluttu tieto. Jos et keskity kunnolla, ajatuksesi lentävät muualle ennen kuin tieto ehti tallentua pitkäkestoiseen muistiisi. Tämä on ylivoimaisesti suurin syy ns. “huonoon muistiin”. Et voi muistaa sellaista, jota et edes ole painanut muistiisi.

Stressi, unen puute ja huono motivaatio ovat yleisimmät syyt riittämättömään keskittymiseen. Fyysinen treeni, jooga, meditointi ja musiikki ovat parhaita lääkkeitä stressin selättämiseen. Ne antavat aivoillesi hyvän olon hormonien ruiskeen ja opettavat keskittymään ja rauhoittumaan.

Muistin kehittämiseen löytyy myös sovelluksia älylaitteille. Ne ovat käteviä käyttää, jos sinulla on ongelmia muistisi kanssa ja olet jo tehnyt kaikkesi tämän oppaan ohjeiden avulla.

Sisällysluettelo, Muistin kehittäminen

AIVOT, MUISTI JA OPPIMINEN

Kehitä muistiasi – Johdanto

Aivojen rakenne

Lapsen muisti ja oppiminen

Muisti on identiteettimme ydin

Miten oppiminen tapahtuu ?

Aivojen hermosolut

Merkitys

Oppiminen

Muistiin painaminen

Taukojen vaikutus

Unohtaminen

Testaaminen tauon jälkeen

Off-line oppiminen

Keskeytys

Limittäminen

Olosuhteen vaikutus

Oppiminen hahmottamalla

Unen vaikutus oppimiseen

Miten muisti toimii ?

Tilankäytön tehokkuus

Toistuminen

Tapahtumien järjestys

Yllätykset

Tunnetila

Seuraamus

Miten unohtaminen tapahtuu ?

Itsepäiset aivomme

Ikääntymisen vaikutus aivoihin ja muistiin

 Muistisairaudet

Älykkyytemme on laskussa

LIIKUNTA

Kävele muistisi kuntoon

Kuntoilu

Poikien liikunta ja koulumenestys

HIIT harjoittelu

Asentoaisti

UNI, UNETTOMUUS JA STRESSI

Unen tarkoitus

Päiväunet auttavat oppimaan

Unettomuus heikentää muistia

Ohjeet univaikeuksiin

Pidä taukoja

Stressi

RAVINTO

Älä syö liikaa

Terveellinen ravinto

Rasvat ja hormonit

D-vitamiini

Probiootit ja kuitupitoinen ravinto

B12 vitamiini

C-vitamiini

Luteiini

Vihreä tee

Kahvi

Kurkuma, curry

Marjat

Rasvasolut

Omega-3 rasvahapot parantavat aivoja

Suoliston mikrobit

Mikroglia

Aivojen puolustusmekanismi

Immuunipiolustus

Fruktoosin vaikutus aivoihin

Alkoholi vie muistin

Paasto

Ruoka-aikojen rajoittaminen

Kuolleiden solujen poistaminen aivoista

JOOGA JA MEDITOINTI

Keskity

Unelmointi ja motivaatio

Oikea hengitys

Jooga

Mindfullness ja meditointi

Positiivinen ajattelu ja elämäntapa

Huumori

LUKEMINEN

Lue kirjoja ja runoja

Lukeminen on tie menestykseen

Pikalukeminen

Kirjoita

Kirjoita käsin

HARRASTA

Opiskele uusi taito

Musiikki (soita, laula, kuuntele)

Käytä kaikkia aistejasi

Ole sosiaalinen

Tee jotain uutta ja yllättävää

Riko rutiini

Harrasta vaikka kokkaamista

Harrasta joukkuepelejä

Matkustele

PELIT

Pelaa mitä tahansa, muttei yksin

Äly- ja muistipelit

Tietokonepelit

HARJOITTELU

Sovellukset muistin treenaamiseen

Tee aivojooga harjoituksia

Super Brain Jooga

Muista salasanasi

Muistikikat

Ryhmittäminen

Agronyymit

Think big

Linkitys PEG esineeseen

Linkitys PEG esineeseen 2

Muistipaikat ja reitit

Tarina

Avainsanat

Muista numerot, salasanat, vuosiluvut jne. kuvina

Muista nimet

Muistikömmähdykset