Mustikka parantaa muistia.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email

Mustikkaa pidetään yhtenä terveydellisimmistä marjoista. Syynä eivät ole vitamiinit,  joita mustikka ei kovin paljon sisällä. Syynä ovat polyfenolit ja erityisesti antosyaanit. Aroniassa ja variksenmarjassa on vieläkin enemmän antioksidanttisia polyfenoleja, kun taas pensasmustikassa on selvästi vähemmän. 

Metsämustikassa antosyanien sininen väri on koko marjassa, kun taas pensasmustikassa se on vain kuoriosassa. Luonnonmustikassa antosyaaneja on 4-5 kertaa enemmän kuin viljellyssä pensasmustikassa.

Mustikan polyfenoleihin kuuluvat antosyaanit ovat osoittautuneet olevan useiden aivoihin liittyvien terveysvaikutusten taustalla. 

Mustikkaa aivoillesi.

Tutkimuksia

Seitsemän – kymmenvuotiailla koululapsilla tehdyssä pienessä tutkimuksessa luonnonmustikka paransi lasten sanavarastoa. Tulokset paranivat mustikka-annoksien koon mukaan niin, että paras tulos saavutettiin 30g annoksella. Muistikokeet tehtiin 1-3 tunnin viiveellä.

Toisessa kahdentoista viikon kokeessa havaittiin oppimisen ja verbaalisen kyvyn parantuneen vertailuryhmään nähden. Kokeeseen osallistujat olivat 67 vuotiaita, terveitä, henkilöitä. Mustikka-annos vastasi 230 g marjaa kerran päivässä. Mustikkaa saaneiden ryhmässä todettiin parantuneen oppimiskyvyn lisäksi  mustikan lieventäneen koehenkilöiden depressiivisiä oireita ja parantaneen aivojen sokeriaineenvaihduntaa. Ennen koetta henkilöiden aivojen toimintaa ja verenkiertoa testattiin MRI magneettitutkimuksilla.

Cincinnatin yliopiston tutkimus vuodelta 2011 suoritettiin kolmen kuukauden aikana 77 vuotiailla henkilöillä, joilla oli lieviä muistiongelmia. Tutkimuksessa todettiin koehenkilöiden muistin parantuneen mustikan nauttimisen jälkeen. Muiden vastaavien tutkimusten tapaan havaittiin tulehdusten vähentyneen, muistin parantuneen ja glukoosiaineenvaihdunnan tehostuneen.

Neljäkymmentä 20-30 vuotiasta osallistui kokeeseen, jossa nautittiin 400ml mustikka-annosta. Marja-anoksen saaneet vastasivat kokeen kysymyksiin nopeammin kuin placebo ryhmä. Lisäksi annoksen saaneet vastasivat tarkemmin kuin vertailuryhmä ja olivat huomattavasti terävämpiä vielä kuuden tunnin jälkeenkin.

Näyttää siltä, että kaikki vain mustikkaa koskevat tutkimukset on tehty kovin pienillä määrillä koehenkilöitä. Niiden perusteella mustikkaa ei voi määritellä lääkkeeksi, mutta kohtuullinen kotikäyttö alle puoli litraa päivässä näyttäisi tuovan ainakin lyhytaikaisia hyötyjä aivojen toiminnalle. Päivittäinen käyttö toisi luonnollisesti jatkuvia hyötyjä muistille ja aivojen toiminnalle.

Orac arvot

Ravintoaineiden antioksidanttisia ominaisuuksia kuvataan ORAC arvoilla kansainvälisen standardin mukaan. Antioksidanttiset arvot ovat riippuvaisia yleisesti sekä polyfenolien, että tiettyjen vitamiinien määristä.( Arvot vaihtelevat linkki ja tyrnin linkki.)

Marjojen Orac arvoja

Mausteiden korkeat arvot ovat kiehtovia, mutta niitä ei pystytä nauttimaan suuria määriä, kuten marjoja. Osa Orac (Oxygen Radical Absorbance Capacity) arvojen antioksidanteista saattaa käyttäytyä myös pro-oksidanttisesti, joten ORAC arvoihin on syytä suhtautua varovasti.

Polyfenolit

Polyfenolit ovat ryhmä kasvien sisältämiä aineita, jotka tuovat ihmisille lukuisia terveyshyötyjä. Polyfenoleja esiintyy erityisesti aroniassa, mustikassa, tyrnimarjassa ja mansikoissa. Yleisesti ottaen polyfenolit neutraloivat vapaita radikaaleja (Reactive Oxygen Species, ROS) ja ovat siten hyödyllisiä terveydellemme kuten sydän- ja verisuonitaudit, tulehdussairaudet ja syöpätaudit.

Flavonoidit ja antosyaanit.

phytochemicals.info/orac-values sivusto kertoo monien kroonisten ja degeneratiivisten sairauksien syynä olevan vapaiden radikaalien aiheuttama oksidatiivinen stressi.

Erään tutkimusraportin mukaan flavonoidit ja antosyaniinit ovat tehokkaita ehkäisemään iän mukana heikkenevää aivotoimintaa. Muistin heikkeneminen hidastuu, kun neuronien väliset yhteydet säilyvät paremmin ja aivojen BDNF tekijä vahvistuu.

Raportti korostaa myös aivojen verenkierron parantumista hippokampuksessa, joka on tärkein muistin kunnon kannalta. Antioksidanttiset flavonoidit ovat erityisen tehokkaita estämään tulehduksia aivoissa.

Nämä kaikki tekijät yhdessä auttavat pitämään aivojen neuronien synapsien kunnon hyvänä, mikä edesauttaa työmuistin tehokasta toimintaa.

Antosyaanit 

Erittäin laaja raportti antosyaanien terveysvaikutksista määrittelee antosyaanit vesiliukoisina kasvien pigmenttiaineina, jotka värjäävät kasvin osia punaisiksi tai sinisiksi. Antosyaniinit vaikuttavat raportin mukaan antioksidanttisesti, antimikrobisesti, parantavat silmien näköä, lisäävät hermoston terveyttä. Lisäksi raportin mukaan antosyaanit toimivat ehkäisevästi sydäntaudeissa, syöpätaudeissa, diabeteksessa, ja mikrobien aiheuttamien tulehdusten ehkäisyssä.

Olen vertailun vuoksi kerännyt tietoja eri lähteistä Fineli, Sitra, Hutton, pronutrionist, MedicalNewsToday

Itse pidän näitä marjoja parhaimpina. Aronia Orac-arvojen ja polyfenolipitoisuuden ansiosta. Tyrni vitamiinipitoisuuksien ja terveellisten rasvahappojen ansiosta. Mustikka antosyaanipitoisuuden ansiosta. Mustaherukka olisi oikeastaan vielä pitänyt ottaa listalle mukaan. Jätin yksinkertaisuuden vuoksi pois.

Arvoja, mustikka, aronia, tyrni

Riitta Törrösen tutkimus marjojen terveysvaikutuksista. 

Torronen marjojen fenolit

Oheinen kaavio USDA Data&Nutrient Database Superberries julkaisussa

Marjojen Orac arvoja

Aronian ravintoarvot ja terveystutkimukset löytyvät selkokielellä MedicalNewsToday sivustolta.

Orac arvoja on kerätty kuvioiksi modernsurvival sivustolla. Aronia esiintyy siinä sen toisella Amerikan englannin-kielisellä nimellä chokeberry.

Orac arvoja 21-40
Oarc arvot 41-60

Granberries on karpalo.

Orac arvot 61-80

Tilaa Uutiskirje

Palaa : Etusivulle

Jaa muillekin

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email